Danske mediehuse smider pengene ud af vinduet

Danmarks største mediehuse har smidt otte ud af 10 indtjeningskroner ud af vinduet. Det viser en beregning foretaget af Børsen.

Danmarks største mediehuse har smidt otte ud af 10 indtjeningskroner ud af vinduet. Det viser en beregning foretaget af Børsen.

Ifølge avisen er den danske mediebranche ramt markant hårdere end størstedelen af landets øvrige erhvervsliv.

I de 13 største medievirksomheder i Danmark steg omsætningen kun marginalt i 2008. Samtidig gik 84 procent af indtjeningen tabt.

Dermed kom den samlede mediebranche ud af 2008 med et underskud på 200 mio. kroner. Året før var situationen stort set omvendt. Her lød det på et overskud på 275 mio. kroner.

Berlingske Media og JP/Politikens Hus er de absolutte bundskrabere: Deres tab er på henholdsvis 404 mio. kroner og 136 mio. kroner, skriver Børsen i dag.