Danske lokalradioer klarer sig godt

Mens pengene fosser ud af kasserne hos de store landsdækkende kommercielle radiostationer, så kører de lokale radiostationer med stabile overskud, viser opgørelse i Børsen.

Mens pengene fosser ud af kasserne hos de store landsdækkende kommercielle radiostationer, så kører de lokale radiostationer med stabile overskud, viser opgørelse i Børsen.

I det hele tager er der flere penge i lokale dialekter og historier fra byens gadekær end i rigsdanske radioværter og landsdækkende nyheder. 

Det peger alt i hvert fald på, når man ser de danske radiostationer efter i kortene, skriver Dagbladet Børsen.

Ifølge avisens oversigt, så er der direkte optimisme i økonomiafdelignerne hos de lokale radiostationer. Af en samlet radioannoncering i Danmark på ca. 280 mio. kr. snupper lokalradioerne nemlig mellem 140 og 180 mio. kr. Og flere kører med pæne overskud. Blandt andre Radio Skala, som er ejet af JydskeVestkysten, Radio ABC i Randers, Radio HorsensNordjyske Guld FM og Radio Diablo.

De kommercielle derimod lider voldsomt.

Børsens optælling viser, at samlet set akkumulerede SBS Radio, Talpa Radio, TV2 Radio samt det nu hedengangne Sky Radio alene sidste år et underskud på over 150 mio. kr. Heraf tegner TV2s mislykkede satsning sig for 103 mio. kr., og det er blot på driften. Mediehuset har formentlig kastet i alt 300 mio. kr. i projektet, og dermed lyder de landsdækkende kanalers fælles bundlinje på cirka minus 350 mio. kr. i 2007.

Medieforsker Per Jauert fra Aarhus Universitet siger til avisen:

»Alle bløder på det landsdækkende annoncemarked. Man er kommet alt for sent i gang med kommerciel radio i Danmark til at lave et sundt marked.«

Mere om radiomarkedet i dagens udgave af Børsen. 

 

0 Kommentarer