Danske dagblade klar med netbetaling – men i light-version

Mens flere udenlandske aviser har taget skridtet fuldt ud, så går danske dagblade mere forsigtigt til værks. Trenden er dog klar: Brugerbetaling og paywalls er på vej på netttet. Også i Danmark.

Mens flere udenlandske aviser har taget skridtet fuldt ud, så går danske dagblade mere forsigtigt til værks. Trenden er dog klar: Brugerbetaling og paywalls er på vej på netttet. Også i Danmark.

Problemet med indtjeningen er nemlig et fælles program for hele branchen, og derfor begynder man nu over hele linjen at gribe det anderledes an.

Dårlige erfaringer med betalingsmure har tidligere skræmt aviserne, men nu er man klar til en fælles kursændring, skriver Business. Således har både Børsen, JP/Politiken og også Berlingske varslet øget betaling for digitalt indhold.

»Vi er ganske sikre på, at vi inden for en overskuelig fremtid kommer til at introducere modeller med betaling for digitalt indhold. De, der påstår, at man kan finansiere kvalitetsjournalistik med bannerannoncer, kan enten ikke regne, eller også aner de ikke, hvad kvalitetsjournalistik er,« sagde JP/Politikens koncerndirektør Stig Ørskov under Media Summit 2011, som var arrangeret af Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM).

Det svære er, om man kan få vænnet danskerne til at betale for noget, som de hidtil har været vant til at få gratis.

Her siger Berlingskes udviklingschef Pernille Tranberg til business.dk:

»Hvis det, vi laver, ikke har en værdi, så folk vil betale for det, så har vi ingen fremtid. Så det er benhårdt. Nu har vi startet betaling på nettet relativt beskedent med vores plus-koncepter, men det er et spørgsmål om tid, så kommer der mere.«

0 Kommentarer