search

Danske aviser går sammen om annoncer på web-tv

Dagbladet Børsen, Berlingske Media, Ekstra Bladet og Politiken. De fire mediehuse har for første gang fundet sammen om annoncer på web-tv. Frem til oktober tester de mulighederne for at etablere fælles formater. 

Dagbladet Børsen, Berlingske Media, Ekstra Bladet og Politiken. De fire mediehuse har for første gang fundet sammen om annoncer på web-tv. Frem til oktober tester de mulighederne for at etablere fælles formater.

Indtil nu har web-tv i Danmark nemlig manglet en fælles standard for annoncernes format og placering, hvilket har forhindret annoncørerne i blot at lave én enkelt kampagne. I stedet har de hver gang været tvunget til at udvikle flere forskellige formater

Men for at få sat skub i markedet har de fire mediehuse nu valgt at gå sammen, skriver Berlingske Business.

Medieselskabet Brandzation er udvalgt som tovholder på projektgruppen, hvor Dagbladet Børsen, Berlingske Media, Ekstra Bladet og Politiken sammen med annoncører tester, hvordan reklamer på web-tv fungerer bedst.

Foreløbig har de fire mediehuse fået installeret et nyt online video-system, som skal standardisere formatet, så en reklame-kampagne kan passe til alle mediehusenes web-playere.

“En af udfordringerne har været, at man ikke rigtig har vidst, hvad reklamer på web-tv skulle koste, da effekten af det ikke har været dokumenterbar. Nogen har sammenlignet web-tv med tv-reklamer, andre har sammenlignet det med bannerreklamer. I virkeligheden tror vi, at det kan lidt af det hele. Vi kan se, at priserne på web-tv-reklamer internationalt har været ret høje, men der har ikke været nogen prisdannelse på det danske marked. Med dette projekt kan medierne få dokumenterbare resultater, som de kan tage med videre,” siger Tim Frank Andersen, adm. dir. i Brandzation Tim Frank Andersen til Berlingske Business.

Konkret undersøges det, om der skal reklamer på en udsendelse, inden den starter – såkaldte pre-rolls – eller om det fungerer bedre at ligge annoncer op, mens udsendelsen kører – kaldet overlay bannere.

Ydermere arbejder man med, at alle bannere på hjemmesiden skifter, så de passer til den reklame, der kører i web-playeren.

Læs også: Berlingske satser stort på web-tv.
samt: Lisbeth og Tøger i fælles kamp mod Google

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen