Dansk Oplagskontrol: JP/Pol-exit får ikke betydning

For især mindre medier er oplagskontrollen stadig den vigtigste måling for, hvor udbredte de er, siger næstformand for Dansk Oplagskontrol Marianne Bugge, efter at JP/Politiken har annonceret, at man vil trække sig ud af samarbejdet

»Oplagstallet er ikke et retvisende billede, og det er blevet værre og værre gennem årene. Lad os få lukket ned for det skidt.«

Så markant lyder kritikken fra Politikens administrerende direktør, Roy Bruhn Petersen, efter at det mandag aften blev meddelt, at Politiken, Jyllands-Posten og Ekstra Bladet fra udgangen af 2014 ikke vil medvirke i Dansk Oplagskontrols opgørelser.

»Hver gang man taler om oplagstal og sammenligner aviserne, skal der 30 forklaringer til. For tallet siger ikke noget om det reelle antal solgte aviser – kun at de er blevet distribueret med maksimalt 50 procents rabat. Men det fortæller ikke, hvor mange aviser der sælges med rabat. Jeg ville gerne have gennemsigtighed – hvor mange er solgt til fuld pris, hvor mange til rabat, ellers er det at sammenligne pærer og bananer,« siger Roy Bruhn Petersen.

Han anser læsertal samt web-trafiktallene for at være meget mere relevante.

Men man vil vel tilsvarende kunne pumpe læsertal ved at uddele aviserne gratis?

»Nej, selv om du pumper dit oplag, er det ikke sikkert, du får flere læsere. Jeg ville ikke kunne skaffe 500.000 læsere til søndagsudgaven af Politiken, uanset hvad jeg gjorde.«

Men oplagstallet er stadig vigtigt for de fleste medier, fastslår Marianne Bugge, direktør for Danske Medier Research og næstformand for Dansk Oplagskontrols bestyrelse.

»For en lang række af de mange medier – ikke mindst lokale – er læsertallet ikke et lige så validt tal som oplagstallet. Er du Brædstrup Avis i Midtjylland, så er det oplagstallet, der siger præcis, hvor mange husstande du kommer ud til. Dansk Oplagskontrol opgør også oplagstallet fordelt på postnumre, og det kan man ikke gøre med læsertal for et medie med 3.500 i oplag,« siger Marianne Bugge.

Roy Bruhn Petersen har længe været utilfreds med, at oplagstallet ikke fortæller, om aviserne bliver solgt til fuld pris?

»Det er muligt, men Dansk Oplagskontrol har et direktiv, der jævnligt bliver opdateret. Og jeg har ikke fået nogen henvendelser fra Politiken om, at det skal laves om.«

Vil man kunne opgøre oplagstallene med registrering af rabatordninger?

»Ja. Det gør man i Sverige. Men der skal også være sammenhæng mellem det, man beder om, og værdien. Og er det dobbelt så dyrt, tror jeg ikke, det er det værd,« siger Marianne Bugge.

Hun forestiller sig umiddelbart ikke, at JP/Politikens exit vil føre til nogen omvæltninger i forhold til Dansk Oplagskontrols arbejde.

»Det får den betydning, at det ikke er en totaltælling, men en tælling af dem, der er tilbage. Jeg har ikke hørt, at andre skulle gå med det her ønske. Så det vil fortsat være et kvalitetsstempel.«

Udmeldingen af Dansk Oplagskontrol gælder for Politiken, Jyllands-Posten og Ekstra Bladet, men ikke for Politikens Lokalaviser, der blandt andet dækker over 49 danske ugeaviser.

Jan Halling, administrerende direktør i Politiken Lokalaviser, siger hertil, at man endnu ikke har overvejet sin stilling i forhold til Dansk Oplagskontrol.