search

Danmark helt usynlig i VM i nyhedsgrafik

Som det nys overståede vinter-OL også viste, er der stadig enkelte områder, hvor danskerne simpelthen ikke kan gore sig gældende i konkurrence med resten af verden.

Som det nys overståede vinter-OL også viste, er der stadig enkelte områder, hvor danskerne simpelthen ikke kan gore sig gældende i konkurrence med resten af verden. Storslalom, skihop og langrend ligger på en eller anden måde mere naturligt for vores skandinaviske naboer – og ret mange andre lande, som også overhaler os på pisterne.

Men hvad så med nyhedsgrafik? Det er ikke en udendørs sport, der kræver dyb sne og høje bakker. Faktisk kræver det ikke meget mere end designforståelse koblet med journalistisk tæft, før man kan gøre sig gældende. Det hjælper selvfølgelig med tegnetalent, 3D-programmer osv. – men man kan komme langt, hvis basis-ingredienserne er i orden.

Simpelthen ingen danske deltagere
Lige nu er jeg i Pamplona i Spanien for at deltage i og overvære, hvad man med en lille tilsnigelse kan kalde VM i nyhedgrafik: Malofiej Awards – arrangeret af Society of News Design. Og resultatet for Danmark er mere end nedslående. Faktisk tror vi så lidt på egne evner, at vi har fulgt opfordringen fra Team Danmark-Carl og tidligere kultur-Carina om kun at deltage, hvis der er en realistisk chance for at vinde: Jeg kan simpelthen ikke finde nogen danske bidrag hernede i Pamplona. Og skal jeg være realistisk, havde vi nok heller ikke vundet mange medaljer, selv hvis danske medier havde sendt materiale til Spanien bare for at være med.

Hvad er det, der går galt for danske medier, når vi får så store klø af de andre lande? Selv svenskerne er med helt fremme, hvor der bliver uddelt medaljer. Hovedårsagen tror jeg skal findes i de brutale operationer, som der er foretaget rundt om på redaktionerne de seneste år. Der er blevet skåret til benet – og der er totalt lukket af for blodtilførslen. Jeg ser ingen nye nyhedsgrafikere komme til med ideer og gå-på-mod.

Nyhedsgrafikere laver det, de ikke burde
Tværtimod ser det ud til, at nyhedsgrafikerne i Danmark mere eller mindre har givet op, og nu blot laver det de skal – og det de egentlig ikke burde, men alligevel bliver bedt om at levere. Når søjledigrammerne, lokatorkortene og designarbejdet er overstået, er der tilsyneladende ikke længere energi tilovers til at udfordre sig selv og mediet.

Ja, jeg medgiver gerne at nyhedsgrafik er besværligt og dyrt at producere, fordi det er researchtungt og kræver specialviden og -kunnen at gøre det ordentligt. Men hvorfor er det lige, at Danmark som et af de eneste vestlige lande ikke kan få det til at fungere?

Jeg tror det er på tide at komme videre – acceptere de svære vilkår – og genfinde arbejdsglæden og stoltheden ved arbejdet, så vi kan blande os i VM næste år. Måske får vi så endda hevet en nyhedsgrafisk medalje hjem, – og helst før vi går på sejrsskamlen i OL-langrend.

 

LINKS: 

Mere dækning af 'VM i Nyhedsgrafik' på visualjournalism.com

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen