search

Danica overvåger medarbejdernes sprog

Kommunikationsafdelingen i Danica tjekker kollegernes emails med kunderne og uddeler smileys for godt sprog. »Der går lidt konkurrence i det. Særligt i salgsafdelingen er de ikke glade, hvis de ikke ligger nummer et,« siger kommunikationsmedarbejder Mette Fogt Hansen.

Kommunikationsafdelingen i Danica tjekker kollegernes emails med kunderne og uddeler smileys for godt sprog. »Der går lidt konkurrence i det. Særligt i salgsafdelingen er de ikke glade, hvis de ikke ligger nummer et,« siger kommunikationsmedarbejder Mette Fogt Hansen.

Revsning af dårligt sprog er blevet en folkesport i en række store organisationer og virksomheder, fortæller Journalisten i det seneste nummer, der er udkommet i denne uge. Et af de mere opsigtsvækkende initiativer kommer fra Danica Pension, hvor kommunikationsafdelingen ligefrem giver karakter for sprogindsatsen.

Kommunikationsafdelingen har en smiley-ordning, hvor hvert kontor i organisationen med jævne mellemrum tjekkes og tildeles smileys for sproget.

»Vi tager et interval på et par døgn og trækker så alle mails ud, der er sendt fra kontoret i det tidspunkt. Så gennemgår vi dem i kommunikationsafdelingen og giver smiley'er for hver enkelt brev eller mail, og så holder vi møde, hvor vi gennemgår resultater, eksempler og typiske fejl og giver gode råd,« fortæller kommunikationsmedarbejder i Danica Mette Fogt Hansen.

Der går konkurrence i godt sprog

Medarbejderne er anonymiseret, men kontorets resultat bliver offentliggjort i hele Danica. Det giver et lille konkurrence-aspekt oven i hatten, fortæller Mette Fogt Hansen.

»Nogle afdelinger har følt sig lidt hængt ud. Men vi gør det med det gode og det onde for at vise, at det er noget, der er kommet for at blive. Og så går der lidt konkurrence i det. Særligt i salgsafdelingen er de ikke glade, hvis de ikke ligger nummer et.«

Interview på gaden

Sprogprogrammet har kørt i tre et halvt år. Formålet er at gøre op med nogle af de pensions- og forsikringstekniske ord. Projektgruppen har lavet voxpop-interviews med folk på Lyngby Hovedgade og filmet, hvordan almindelige borgere udlægger de forskellige tekniske udtryk, der blev brugt i Danicas breve.

»For eksempel et ord som 'præmie'. Man tror jo egentlig, man har vundet noget, men så skal man i virkeligheden betale. Og så kan man jo lige så godt kalde det indbetaling. Et andet ord er 'pensionsudløb', som betyder det stik modsatte af, hvad man tror, nemlig at man starter med at få pension. Det kalder vi nu 'udbetaling af pension',« fortæller kommunikationsmedarbejder i Danica Mette Fogt Hansen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen