search

Dagbøder for billeder

 Fredag den 3. januar 2003 faldt der dom i sagen om SE & HØRs billeder af en to-årig dreng, der nær var druknet i et svømmebassin.

 

Fredag den 3. januar 2003 faldt der dom i sagen om SE & HØRs billeder af en to-årig dreng, der nær var druknet i et svømmebassin.

En journalist, en fotograf og tidligere chefredaktør for SE & HØR, Peter Salskov, blev alle idømt dagbøder for i sommeren 2001 at bringe billederne.

Billederne blev trykt i forbindelse med en reportage om lægeambulancen i Nordjylland, og ledsaget af historien om, hvordan drengen kæmpede for sit liv.

På billederne og i historien fremgår drengens identitet tydeligt. Familien havde ikke givet tilladelse til, at billederne blev bragt. Nordjyllands Amt og lægeambulancens ledelse siger, at de havde en mundtlig aftale med fotografen om, at fotografierne skulle godkendes af overlægen med ansvaret for ambulancen og af personerne på billederne inden offentliggørelsen.

Ifølge SE & HØRs fotograf Rene Schütze eksisterede der ikke nogen aftale om forhåndsgodkendelse.

Den tidligere chefredaktør har udtalt, at historien aldrig skulle have været bragt. Det mente retten i Aalborg altså heller ikke. Derfor skal journalisten og fotografen hver betale 20 dagbøder a 250 kroner og Peter Salskov skal betale 25 dagbøder a 400 kroner.

De er alle tre tiltalt for overtrædelse af Straffeloven og Medieansvarsloven.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen