Kvalitetsjournalistik og Cavlingpriser ser foreløbig ikke ud til at hjælpe. Berlingske Tidendes oplag er styrtdykket i december. Jyllands-Posten, Nordjyske og Politiken taber også terræn, skriver Mediawatch.
Nedturen har ramt de betalte danske dagblade, i hvert fald når det gælder oplagstallene for december. Værst ser det ud for Berlingske Media, som indtager de tre øverste pladser på listen over aviser med negativ vækst i december måned, skriver Mediawatch.
Målt i procent er Randers Amts Avis hårdest ramt, men i faktiske tal er situationen på Berlingske Tidende langt værre, viser tallene fra Dansk Oplagskontrol.
I december 2007 solgte Berlingske Tidende i gennemsnit 120.354 eksemplarer på hverdage. I december 2008 var tallet nede på 102.640 eksemplarer, hvilket svarer til en nedgang på lige knap 15 procent.
Her er listen over de hårdest ramte aviser målt i absolutte tal:
1. Berlingske Tidende: -17.714 aviser på hverdage.
2. Jyllands-Posten: – 10.952
3. Nordjyske: -6.750
4. JydskeVestkysten: -6.432
5. Fyens Stiftstidende: – 4.156
6. Århus Stiftstidende: -3.940
7. De Bergske Blade: -3.655
8. Politiken: -1.861
4