search

Dagbladenes økonomi er tilbage i sort

For første gang siden 2006 viser dagbladsbranchen i 2010 et samlet overskud, men det er for tidligt at ånde lettet op. Lønsomheden er stadig alt for lav, siger medieøkonom.

For første gang siden 2006 viser dagbladsbranchen i 2010 et samlet overskud, men det er for tidligt at ånde lettet op. Lønsomheden er stadig alt for lav, siger medieøkonom.

Efter fire særdeles magre år for avisudgiverne, ser det ud til at der igen er ved at komme kød på benet. Ud fra oplysninger fra Danske Dagblades Forening anslår Børsen, at dagbladene samlet set kommer ud af 2010 med et overskud på 300 millioner kroner. Det er første gang siden 2006, at der er sorte tal i det store regnskab.

De sorte tal er dog ikke noget, der imponerer Stefan Melesko, professor i medieøkonomi ved Jönköping Universitet. Han hæfter sig ved, at dagbladene stadig kun formår at tjene 50 øre hver gang de omsætter for 100 kroner.

»Man bør i avisbranchen strøbe efter en driftsmarginal på 7-10 procent. En avis med et lokalt monopol skal kunne tjene 10 procent, ellers har du ikke drevet din forretning godt nok,« siger han til Børsen, og opfordrer udgiverne til at fastholde det skarpe indtægtsfokus de kommende år.

Melesko er dog imponeret af de to sværvægtere på mediemarkedet – JP/Politikens Hus og Berlingske Media, der samlet sætter sig på 6 ud af de 10 milliarder, branchen samlet set omsætter for.

»JP/Politikens Hus og Berlingske Media har klaret sig overraskende godt, når man tager i betragtning, hvor meget de har tabt på gratisaviserne,« siger han.

Aviserne har tabt i oplag og der er også blevet færre annoncekroner at hente. Men til gengæld har udgiverhusene været dygtige til at sprede forretningen ud og tjene penge på ugeaviser, digitale tjenester, radio og forlagsdrift. Det er ikke mindst de lokale og regionale medier, der har været dygtige til dette, og flere af disse henter mere end en tredjedel af deres indtjening på andre aktiviteter end dagblads-driften.

Optimismen er da også til at få øje på hos Poul Erik Andersen, administrerende direktør for Fynske Medier, der indtjeningsmæssigt hører til blandt klassens dukse.

»Vi har et så stærkt fundament, at vi kan skabe gode resulteter fremover, også selvom vi måske ikke når helt tilbage til niveauet i de tidligere år,« siger han til Børsen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen