Dagbladene har det værre end først antaget

Længe har man vidst, at det stod slemt til med dagbladenes annonceomsætning. Men få havde regnet med, at det stod så slemt til, som nye tal fra Dansk Oplagskontrol afslører, skriver dagbladet Børsen.

Længe har man vidst, at det stod slemt til med dagbladenes annonceomsætning. Men få havde regnet med, at det stod så slemt til, som nye tal fra Dansk Oplagskontrol afslører, skriver dagbladet Børsen.

De sorte skyer over dagbladenes fremtid er blevet større med de nyeste reklametal fra Dansk Oplagskontrol. Omsætningen er således i 2007 faldet med 7,6 pct. i forhold til året før. Og starten på i år har mildest talt ikke gjort situationen bedre. Allerede to måneder  inde i 2008 kunne koncernchef i Det Berlingske Officin Lisbeth Knudsen i et interview med Journalisten.dk konstatere, at annonceomsætningen ligger under det forventede.

Nu er der så kommet tal, som viser, at annoncemarkedet generelt set faktisk oplevede en stigning på 5,9 pct. i 2007. Med andre ord, så er der samlet set fortsat en betydelig vækst på reklamemarkedet, dagbladsmarkedet får bare ikke glæde af den. Tværtimod.

Kenneth Brenøe, som er trading director i Group M – en overbygning til mediabureauerne Mindshare, Mediacom, Mediaedge og Maxus – regner endda med, at 2008 vil byde på et endnu større fald i omsætningen for dagbladene, skriver Børsen.

»Dagbladene bløder, og det er værre, end vi havde forventet. Det fald, som vi havde regnet med i 2008, er kommet meget hurtigere, og det tyder på et endnu større fald i indeværende år,« udtaler Kenneth Brenøe, trading director i Group M.

Det samme forudser adm. direktør i Carat Mads Bredal, der mener, at grunden til faldet er, at annoncepengene flyttes til andre medier. Især internettet trækker annoncørerne til. Online medier oplevede således en stigning på hele 39,5 pct. i 2007 i forhold til året før.

Kenneth Brenøe påpeger, at mediabureauerne har undervurderet, hvordan de lokale virksomheder, som ikke bruger mediabureauerne, har skåret i deres reklamebudgetter, og så er stillingsannoncemarkedet under mere pres end forudset.

0 Kommentarer