Dagbladene blev de store tabere i første halvår

De danske medier mistede næsten 1,8 mia. kroner i omsætning i første halvår af 2009. Det frem går af en helt ny halvårsopgørelse over annonceomsætningen fra Dansk Oplagskontrol.

De danske medier mistede næsten 1,8 mia. kroner i omsætning i første halvår af 2009. Det frem går af en helt ny halvårsopgørelse over annonceomsætningen fra Dansk Oplagskontrol.

Ifølge Bureaubiz.dk er det første gang, at oplagskontrollen ser på udviklingen det seneste halve år. Og ifølge de nye tal er der tale om et samlet fald på 25 procent.

Den helt store taber er dog dagbladene, der er gået tilbage med hele 39 procent – eller 690 mio. kroner.

Men også internettet er gået tilbage. Her er der tale om et fald på 17 procent.

Her de overordnede tal for annonceomsætningen i første halvår af 2009:

  • Dagblade 1,078 mia. kroner, -39 procent
  • Lokale ugeaviser 1,073 mia. kroner, -20 procent
  • Magasiner, fagblade, tidsskrifter 0,745 mia. kroner, -27 procent
  • Outdoor 0,231 mia. kroner, -10 procent
  • Tv 1,065 mia. kroner, -20 procent
  • Radio 0,102 mia. kroner, -26 procent
  • Biograf 0,034 mia. kroner, +17 procent
  • Internet 1,0 mia. kroner, -17 procent
  • Ialt 5,328 mia. kroner, -25 procent

0 Kommentarer