Redaktør for kvindemagasinet Cover retter skytset tilbage mod kritikerne af dameblade. Ikke mindst Politikens journalist Ditte Giese, som hun anklager for at være fordomsfuld og bruge forkerte oplysninger.
Damebladene er blevet arena for en heftig diskussion om, hvad der er fordummende journalistik. En række kritikere har meldt sig på banen, og en lukket facebook-gruppe med over 500 medlemmer arbejder på at skabe et "intelligent dameblad". Senest har Politiken-journalist Ditte Giese angrebet blandt andre kvindemagasinet Cover i et debatindlæg.
Hun skriver, at hvis en alien kom ind i en dansk kiosk og kiggede på bladudvalget, ville den få det indtryk, at mænd var klogere end kvinder. Debatindlægget er faldet chefredaktør for Cover, Christina Zemanova, for brystet:
"Men hvad hvis rumvæsenet havde fået fingre i et af de mange andre blade til mænd – et fodboldmagasin, mandebladet M! eller et pornoblad? Hvad ville det sige om mænd? Skulle rumvæsenet vende hjem til sin egen planet med samme tynde argumentation som Ditte Giese, er jeg sikker på, at han ville blive belært om at gå dybere ned i sit stof," skriver Christina Zemanova i sit svar på Politiken.dk.
Ditte Giese spørger i sit indlæg, hvorfor der er et ensidigt "fokus på mode, sundhed, krop, mad, bolig, forbrug", og påpeger, at det i sammenligning med mandemagasiner som Euroman og det nye Cover Man lader til, at mænd går "mere op i livet omkring dem og andre mennesker".
"Ja, der er også interviews med forfattere og kunstnere engang imellem, men det er de korte artikler på en sides penge, og hvad gør disse små øer, når de befinder sig i et stort hav af overforbrug og overfokusering på udseende?," spørger Ditte Giese.
Men det er faktuelt forkert, svarer Christina Zemanova:
"Det er forkert og fordrejet. Jeg ved, at research kan komme i klemme i en dagbladsdeadline. Jeg har trods alt været journalist på Politiken i en årrække. Jeg ved også, at de, der ikke bryder sig om modemagasiner, stort set aldrig læser dem. Til gengæld ved jeg, at Giese læste Cover i februar. Her fandt hun et langt, grundigt interview med filminstruktøren Asger Leth, et lige så langt interview med skuespiller og musiker Charlotte Gainsbourg samt fire sider om avantgardens kvinder på Louisiana," skriver chefredaktøren fra Cover.
Ditte Giese afslutter sit indlæg med at fremhæve overvægten af kvindelige læsere af Ud og Se og Politiken som eksempler på, at der er et marked for facebook-projektet for et intelligent dameblad:
"Vi gider ikke læse de ensrettede dameblades opskrift på 'det gode liv', med alt hvad det indebærer af it-tasker til 35.000 kr., løbeform, strandklar år 2025-guides og hyldester til guden fashion. Vi vil noget andet og mere. Konceptet er klar, journalisterne skrivelystne, læserne sultne. Nu mangler vi bare en rig tante fra USA, der spytter i kassen. Er du derude?," efterlyser hun.
Specielt den sidste sætning undrer Christina Zemanova:
"En sponsor? Til uafhængig journalistik? Det lyder spændende. Under alle omstændigheder kan jeg ikke se det rimelige i at hænge andre ud uden først at undersøge de fordomsfulde påstande til bunds. Slet ikke når man samtidig bruger sin taletid til at fremhæve sit eget magasinprojekt."
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.