Dårligt håndværk og utroværdigt.
Sådan lød dommen fra pr- og kommunikationsbranchen, da et pr-bureau i 2016 udsendte en pressemeddelelse fra Rema1000, hvor 100 lokale købmænd var citeret for præcis det samme.
Men i sidste uge var den gal igen. Her sendte Coop via deres lokale varehuschefer en pressemeddelelse om, at de introducerer nye faste lave priser. I Haderslev Ugeavis blev det til en artikel med overskriften ’Kvickly rydder op i tilbudsjunglen’. Her er varehuschefen i den lokale Kvickly bl.a. citeret for at sige:
”Vi hører fra flere af vores kunder, at de er trætte af hele tiden at skulle holde øje med tilbud.”
Men det var han ikke alene om at sige. Samme uge kunne man nemlig læse samme citat i både Roskilde Avis og Nibe Avis. Her er det henholdsvis varehuschef Michael Hartvich og uddeler Emil Bak, der siger det.
Det har nu fået Haderslev Ugeavis til at pille nyheden af deres hjemmeside.
”Når det alligevel ikke er varehuschefen, der udtaler sig, så er det jo løgn. Det er faktisk svindel,” siger redaktionens journalist, der oprindeligt lagde historien op.
Udnytter, at branchen er i knæ
Ugeavisens redaktør, Lars Fahrendorff, kalder det ”falsk varebetegnelse” at udsende pressemeddelelser, hvor flere forskellige kilder er citeret for samme udtalelse.
”Det går simpelthen ud over troværdigheden. Men det er noget, vi oplever, at flere og flere firmaer gør. Man har nok set, at hele ugeavis-branchen er i knæ, og det er der nogen, som udnytter groft,” siger han.
Også redaktionssekretær Anette Gundlach fra Roskilde Avis – som også lavede en nyhed på baggrund af pressemeddelelsen fra Coop – er kritisk over for metoden:
”Jeg synes, det er så ringe, når de gør det der. Nogle gange står der ikke engang et navn, så står der bare xx eller ’indsæt selv navn’,” siger Anette Gundlach, der ikke selv bragte pressemeddelelsen videre i avisen.
Da Kvickly i Odense onsdag delte pressemeddelelsen fra Coop på deres facebookside, havde de i første omgang glemt at indsætte navnet på deres butikschef, hvor der før stod xx.
Coop: De har selv vurderet, om de vil lægge navn til
Men lokaljournalisternes kritik preller af på Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen.
Han forklarer, at det har været op til varehuscheferne selv, om de ville sende det præfabrikerede citat ud eller bruge det som inspiration til selv at skrive et andet.
”De har selv vurderet, at det er noget, de vil lægge navn til. Og så er det er i princippet lige så godt, som hvis en koncerndirektør herfra var afsender af budskabet,” mener han.
Pr-branchens formand har tidligere kaldt metoden utroværdig og dårligt håndværk. Er det ikke et problem for jeres troværdighed?
”Det synes jeg egentlig ikke. Hvis vi havde sendt den ud centralt, uden at varehuscheferne havde haft lod eller del i det, så kunne jeg godt se det. Men her har jeg vurderet, at det ikke går ud over vores troværdighed,” siger Jens Juul Nielsen.
Det er redaktør og ejer af Nibe Avis Jacob Søndergaard enig i. Hans avis bragte også en nyhed på baggrund af pressemeddelelsen fra Coop, men citatgenbruget kommer ikke bag på ham.
”Jeg er ikke spor overrasket over, at det står i alverdens ugeaviser landet over. Det lyser da langt ud af den. Så jeg føler mig slet ikke underløbet,” siger han.
Coop skyder tilbage på medierne
Ifølge Coops informationsdirektør går det til gengæld ud over mediernes troværdighed, at de bringer pressemeddelelser uden selv at tale med kilderne.
”Jeg synes, de skulle ringe op til varehuschefen og tale med ham i stedet. Hvis medierne vil bevare deres troværdighed, bør de bruge pressemeddelelser, som de er tænkt. En pressemeddelelse er jo ikke noget, man nødvendigvis skal trykke fuldstændigt, som den er,” siger Jens Juul Nielsen.
Det erkender Lars Fahrendorff fra Haderslev Ugeavis:
”Nogle gange går det for stærkt, og den her burde ikke have fundet vej til nettet. Men jeg skal ærligt indrømme, at det er en svær situation. Vi bliver presset på bemandingen, og sidekravet er øget. Det går ud over kvaliteten,” siger han.
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Ja, det er svindel.
På Ugeavisen Bramming fik vi i sidste uge en sådan pressemeddelelse fra den nye kæde af møbelforretninger "Hjemme Hos" - det tidligere Møbelkæden. Og vi har modtaget mange af den slags pressemeddelelser gennem de senere år.
Når jeg modtager sådan en ‘corporate bullshit’ pressemeddelelse på mit netmedie, googler jeg altid en sætning fra teksten. Hvis samme sætning dukker op fra et andet medie et andet sted i landet, er der kun én vej : højreklik og slet hele mailen.
Printaviserne er dog i den situation at de ofte er i stofmangel og så er sådan en fætter der altså særdeles kærkommen. Men ja, det er svindel, det er jeg helt enig i.