search

Comeback til medarbejderblade

De har længe været dømt ude. Men nu er de på vej tilbage. Medarbejderblade på print er et glimrende værktøj til intern kommunikation på arbejdspladser.

De har længe været dømt ude. Men nu er de på vej tilbage. Medarbejderblade på print er et glimrende værktøj til intern kommunikation på arbejdspladser.

Man kan ikke "like", debattere online eller læse artiklerne på sin smartphone. Alligevel har medarbejderblade på print en række fordele, der gør, at de stadig findes på masser af arbejdspladser.
»Der er så mange informationer på nettet i dag at medarbejderne ofte ikke får læst medarbejderbladet, hvis det kommer som PDf eller på intranettet. Hvis det kommer på print, kan de tage det med hjem og have det liggende på natbordet og læse det,« siger Henrik Vinther, formand for Foreningen for Intern Kommunikation.

Henrik Vinther siger, at mange virksomheder laver digitale medarbejderblade, men for medarbejderne er det ofte mere nice to have end need to have, og derfor får de ikke den opmærksomhed, de var tiltænkt.
»Når jeg er ude hos vores medlemsvirksomheder og sammen med redaktøren på medarbejderbladet og spørger, om de får læst det digitale nyhedsbrev, smiler de høfligt – men i realiteten læser de det ikke.«

Mens intern digital kommunikation læses mest blandt medarbejdere i administrationen, oplever mange medarbejderne i produktionen, at der er for langt til den nærmeste computer.
»Også køber de Ekstra Bladet i stedet for at læse sporten,« siger Henrik Vinther.

Gladsaxe Kommune holder for eksempel fast i sit medarbejderblad Broen, fordi det er den bedste og nemmeste måde at nå ud til den store gruppe af medarbejdere, som endnu ikke er digitale. I 2010 blev 'GO JYSK' fra dynegiganten JYSK kåret som årets bedste medarbejderblad af Foreningen for Intern Kommunikation. Virksomheden sender bladene direkte til medarbejdernes brevsprækker. Bladet udkommer på ni sprog i 15 forskellige lande.

Interessen for medarbejderblade på print betyder, at Kommunikationsforum under mottoet
"trykt er godt" nu arrangerer et kursus til kommunikationsfolk, der arbejder med intern kommunikation.
Henrik Vinther fra Foreningen for Intern Kommunikation siger, at man i årevis har talt om det papirløse samfund.
»Alligevel er der fortsat maser af aviser, ugeblade, magasiner – og medarbejderblade på print.«

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen