Den globale nyhedsorganisation, CNN, gør klar til en markant udvidelse af staben. På verdensplan skal antallet af korrespondenter øges med ti pct. .
Mens mange nyhedsorganisationer taler om nedskæringer i disse år, går CNN Worldwide nu den stik modsatte vej. Den globale nyhedsformidler taler direkte om at 'booste' netværket.
CNN Worldwide, som er en del af mediegiganten Time Warner Inc., vil investere næsten 10 mio. dollar i nye korrespondenter og kontorer på verdensplan. Det betyder, at det nuværende net af korrespondenter på 150 skal udvides med 15-16 ekstra journalister.
For blot to måneder siden meddelte CNN, at det ikke vil forlænge dets nuværende kontrakt med nyheder fra Reuters. I stedet ville man selv stå for nyhedsformidlingen. Og det er det, som nu giver sig udslag i investeringerne i flere korrespondenter.
Den ny offensiv skal ses i relation til, at folk i stigende grad henter deres nyheder fra nettet og mobilen, og derfor er nyhedsorganisationerne nødt til selv at producere unikt indhold til de nye meder for at sikre sig tilstrækkelig annonceindtægter.
CNN Worldwide vil især investere i de Forenede Arabiske Emirater, London og Hong Kong. Der vil også blive ansat nye folk i en lang række andre storbyer verden over.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Vores egenart - det særlige ved Danmark, hvad søren det så end er - er under pres. Der var engang vi havde en eller flere aviser i de lidt større byer. Nu skrider underlaget for selv aviser som Århus Stiftstidende, der må lave reaktionelle fællesskaber med andre byer. Også de store aviser har nervøse trækninger, hvor gratisaviser, TV, radio og internet overtager og i stigende grad også komme fra landene omkring os. Lidt negativt kan man sige, at danskheden er på vej ned i historiebøgerne - mens den positive version er, at der tegner sig et mediebillede, der er i bedre overensstemmelse med Danmark anno 2007. Et Danmark i et internationalt samspil. (at der kommer langt mere seriøs information fra de store medieudbydere gør givet også en forskel).