Clement Kjersgaard lancerer nyt elektronisk magasin

Det politiske prestige-magasin, Ræson, udkommer nu også som elektronisk ugemagasin. Dog i "old school" PDF-format. Tanken er at være langt mere aktuel, siger Clement Kjersgaard til Journalisten.dk. Se første nummer her.

Det politiske prestige-magasin, Ræson, udkommer nu også som elektronisk ugemagasin. Dog i "old school" PDF-format. Tanken er at være langt mere aktuel, siger Clement Kjersgaard til Journalisten.dk. Se første nummer her.

Efter et par år på gaden får det glittede og dyrt trykte halvårsmagasin, Ræson, en elektronisk søster. Fra og med i dag kan man læse aktuelle analyser og artikler om aktuelle samfundsspørgsmål og politiske temaer i Ræson på nettet.

»Tanken med ugemagasinet er, at det skal være et sted, hvor avislæserne mødes. Og hvor de får de skarpeste og grundigste historier om aktuelle emner,« siger Clement Kjersgaard til Journalisten.dk

I det første nummer, som du kan læse her i PDF-format, skriver Mads Mariegaard blandt andet om det nye Japan efter valget i søndags, og Johannes Andersen analyserer S-SF's regeringsdrømme. Desuden har Jakob Damsholt og Oliver Sellner Vonsild set på Georgiens mediesejr over Rusland, og endelig gøres der status på Obamas revolution. I alt otte analyser og artikler.

»Mens den trykte udgave af Ræson er det helt store udstyrsstykke med dyrt papir, kæmpe format og den helt store systematiske gennemgang af samfundsudviklingen, hvor vi ser et halvt år frem og et halvt år tilbage, bliver ugemagasinet vinklet på det aktuelle.«

Tanken er, at den elektroniske udgave af Ræson skal udkomme alene i den såkaldte "politiske højsæson", som Clement Kjersgaard udtrykker det. Det vil sige 12 uger i efteråret og sandsynligvis også 12 gange til foråret.

»Vi startede i sin tid jo på nettet, hvor vi kørte Ræson i fem år. Nu kommer der så to store trykte numre om året. Og midt imellem kommer netmagasinet så til at ligge. Det er bare et andet bud på en balance mellem net og magasin,« siger Kjersgaard, der har overvejet, om det trykte magasin burde udkommet mere end to gange årligt. Men foreløbig har han besluttet at holde fast i den halvårlige frekvens.

»Vi laver også bøger. Den 1. oktober udkommer "Velkommen til opbruddet", som samler artikler, der har været trykt i de seneste år.«

Foreløbig har Ræson omkring 4.000 unikke brugere om måneden på nettet, mens magasinet udkommer i cirka 2.000 eksemplarer. Med den langt hyppigere frekvens på nettet håber Clement Kjersgaard på at kunne mangedoble antallet af læsere på nettet.

»Jeg vil være skuffet, hvis vi ikke ser en firedobling før jul, så brugertallet på nettet samlet når op på 16.000,« siger han.

Indholdet i det trykte magasin bliver dog som udgangspunkt ikke tilgængeligt på nettet. Man skal altså stadig abonnere på bladet, hvis man vil have den fulde pakke.

»Man kan godt forestille sig, at der er en lille smule delestof, men i udgangspunktet er det to forskellige ting. Og det forstår folk jo godt.«

Clement Kjersgaard håber i øvrigt på, at flere journalister vil finde det interessant at skrive for Ræson.

»Vi vil sindssygt gerne have artikler fra journalister. Vi elsker eksperter, men for fanden altså, jeg ville gerne have, at alle de der freelance-journalister begyndte at skrive til os. Sådan skal det simpelthen være. Ræson skal være det sted, man går hen, når man har en god samfundsartikel eller politisk artikel.«

Han håber dermed, at Ræson både når langt ud i det akademiske miljø og i mediebranchen.

»Ræson skal være rettet imod både det akademiske avancerede halløj og så resten af medieverdenen,« siger Kjersgaard til Journalisten.dk.

Ræson udkommer fremover hver onsdag på nettet klokken 9 om morgenen. Magasinet satser på at være annoncefinansieret og er derfor gratis.