Citymails lave priser på bladomdeling blev modtaget med kyshånd. Men efter store forsinkelser peger mundvigene nedad, og kunderne er begyndt at vende tilbage til Post Danmark.
FORSINKELSER. Citymail – alt kan gøres bedre!
Det frække motto har fået en ironisk genklang for den nye, store konkurrent til Post Danmark. En lang række af de blade, Citymail omdeler, er siden nytår kommet ud med store forsinkelser.
»Alle de læsere, jeg har talt med, som får vores blad leveret med Citymail, har fået det med 10-12 dages forsinkelse,« fortæller Torben Lynge Hansen, redaktør på Gymnasieskolen.
Han har taget konsekvensen og flyttet distributionen tilbage til Post Danmark.
»Jeg gav dem et par numre til at rette op, men fra nummer 5 er jeg tilbage hos Post Danmark. Dem kan man sige meget ondt om, men bladet kommer i det mindste ud,« siger Torben Lynge Hansen, der med skiftet til Post Danmark fravælger en årlig besparelse på 152.000 kroner.
Gymnasieskolen er et af de mange magasiner og fagblade, der i den seneste tid er skiftet til Citymail med udsigt til store besparelser. Således har Dansk Journalistforbund sparet 300.000 kroner årligt, ved at Citymail har overtaget en del af distributionen af fagbladet Journalisten.
Umiddelbart en stor succes for Citymail, der har opereret i Danmark siden januar 2007. Men de mange kunder var mere, end firmaet kunne klare i første omgang.
»I 2008 har vi på kort tid fået flere kunder end forventet. Derfor har vi på nogle dage haft mere volumen, end vores bemanding kunne klare, og så er nogle magasiner blevet forsinkede,« forklarer Citymails direktør, Jarle Trandokken.
Han har nu iværksat en plan, der i løbet af kort tid skal løse problemerne, blandt andet ved hjælp af 50-60 bude, der lånes hos søsterselskabet i Sverige, og en lovning på ikke at tage flere opgaver ind, før man er sikker på at kunne leve op til aftalen om omdeling inden for tre dage.
Og det er ikke et sekund for tidligt, lyder det fra kunderne.
»Det er amatøragtigt at tage flere opgaver ind, end man kan håndtere. Vi betaler for en vare – rettidig levering – som vi ikke får. Jeg har meddelt Citymail og vores kontraktpartner DistributionPlus, at vi går tilbage til Post Danmark, hvis ikke leveringen fungerer i løbet af den kommende måned,« siger Jakob Elkjær, redaktør på fagbladet Journalisten.
Der har ellers været store forhåbninger til Citymails indtræden på det danske distributionsmarked. Mange udgivere har længe sukket efter en konkurrent til Post Danmark, der kunne forbedre konkurrencesituationen på området, og den rolle kastede det norskejede selskab sig gladeligt ind i. Dansk Fagpresse var blandt dem, der hilste Citymail velkommen med store hurraer. Men nu er smilene stivnet en smule.
»Vi synes, det er problematisk, og vi følger det meget tæt. Vi føler jo et medansvar for det her, fordi vi selv har opfordret vores medlemmer til at skifte til Citymail,« siger Dansk Fagpresses direktør, Christian Kierke-gaard, og fortæller, at over 100 af foreningens 350 trykte medlemmer er gået til Citymail.
Han håber og tror, at Citymail hurtigt vil komme ovenpå igen.
»Vi lægger vægt på, at der er handlet hurtigt for at løse problemet, og vi kan allerede mærke forbedringer,« siger Christian Kierkegaard, der stadig mener, det er vigtigt, at Citymail bliver på markedet.
Det samme gør Søren Petersen, der som direktør for DistributionPlus er med til at lave distributionsaftaler for en lang række magasiner. Han mener, man må vise goodwill over for en ny spiller på markedet, men grænsen er ved at være nået.
»Første halvdel af april bliver afgørende for, om vi kan tro på det produkt, Citymail leverer,« siger han. /
Er dit fagblad også forsinket? – Send en mail med navn, adresse og medlemsnummer til journalisten@journalisten.dk
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.