search

Chefredaktører enige: Rigtigt at afsløre SF-spindoktor

Spindoktorerne skal ikke regne med kildebeskyttelse, siger Ekstra Bladets Poul Madsen og Anne Mette Svane på Politiken, efter Jyllands-Posten kunne afsløre, at Thomas Brahm – spindoktor for skatteminister Holger K. Nielsen – havde forsøgt at sætte regeringspartnerne i dårligt lys

Skatteminister Holger K. Nielsens (F) særlige rådgiver – Thomas Brahm – sidder midt i et mediestormvejr, efter han forsøgte at sætte SF’s regeringspartnere i et dårligt lys i forbindelse med sagen om den øremærkede barsel til mænd.

Jyllands-Posten kunne i dag afsløre, at Brahm sendte en mail med gamle citater, hvor ledende socialdemokrater taler varmt for at forbedre mænds muligheder for barsel.

Og den beslutning møder opbakning.

Politikens chefredaktør, Anne Mette Svane, kalder det for eksempel glimrende, at Jyllands-Posten trækker tæppet væk under Thomas Brahm:

»Det er fint, at Jyllands-Posten viser, at spindoktorerne også er kilder til historier. Det er med til at gøre læserne klogere på det politiske spil« siger hun til Journalisten.

Jyllands-Postens chefredaktør Pierre Collignon fortæller til Journalisten, at han har set flere historier, der ser ud til at være bygget på det samme eller lignende materiale, som det Thomas Brahm sendte til Jyllands-Posten.

Ekstra Bladets ansvarshavende chefredaktør, Poul Madsen, ved ikke, om avisens Christiansborg-journalister har fået tilsendt materiale fra Thomas Brahm. Men han glæder sig over, at Jyllands-Posten afslører spindoktoren:

»Nu har virkeligheden også ramt Jyllands-Posten,« siger han med henvisning til lækage-sagen, hvor Jyllands-Postens ansvarshavende chefredaktør, Jørn Mikkelsen, kritiserede Ekstra Bladet i skarpe vendinger, da avisen brød med kildebeskyttelsen.

»Jeg har tidligere sagt, at Christiansborg er præget af en rådden kultur, så jeg er glad for, at Jyllands-Posten har vurderet, at de er nødt til at fortælle om spillet blandt politikerne,« siger Poul Madsen, der siger, at Ekstra Bladet ville have gjort ligesom Jyllands-Posten, hvis de havde haft muligheden.

Men kan afsløringen af Thomas Brahm ikke være med til at svække troen på kildebeskyttelsen?

»Nu ved jeg ikke, hvilke aftaler Jyllands-Posten har haft med Thomas Brahm, men som jeg ser det, har den her sag intet med kildebeskyttelsen at gøre. Tværtimod. Sagen handler om historier, der bliver plantet med det ene formål at skade politiske modstandere, og derfor skal journalisterne – stadig – være kritiske over for spindoktorerne og deres motiver,« siger Poul Madsen.

Kommentarer
1
Kirsten Erlendsson
08.09.13 23:00
Nogle er whistleblowere og
Nogle er whistleblowere og har vores fulde support og sympati til at offentliggøre fortrolige dokumenter, selv om det kan koste dem deres job. Men spindoktorer, der får deres gode løn for at forsøge at plante de ubehagelige og mindre pæne sandheder fra det politiske liv i medierne, kan regne med at blive udstillet i de selvsamme investigerende medier som kilder. Ikke videres tiltalende praksis.
De sidste dages begivenheder afslører nemlig med al tydelighed, at det kniber gevaldigt med at huske, hvad der egentlig er blevet sagt og lovet-for at komme til magten. Der er ikke tid til at fange og konfrontere en ansvarlig statsminister for endnu et løftebrud, og når det ugentlige forhør om rigets tilstand nu er skrottet, er det spørgsmålet, om det nogensinde ville ske. Der er sovet i timen, og der sad måske en journalist bag Borgens tykke mure, der syntes, at nu var bægeret fyldt med hensyn til vendekåberi på SFs bekostning. Så man skyder budbringeren i stedet for at se på budskabet. Flot og nemt arbejde
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen