search

Chefredaktør: Det er en nyskabende konkurrence

  - Kan man tillade sig at sige, at Unimerco er Danmarks bedste arbejdsplads?

 

 

– Kan man tillade sig at sige, at Unimerco er Danmarks bedste arbejdsplads?

"Nej, de er vinder af konkurrencen, Danmarks bedste arbejdspladser. Det er også, hvad vi skriver," siger Mikael R. Lindholm, der er ansvarshavende chefredaktør og direktør på Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin.

– Der står på forsiden: Analysen. Kenneth Iversen er danmarksmester i at skabe arbejdsglæde – Danmarks bedste arbejdsplads.

"Ja. Det er vel en meget almindelig udtryksform, hvis der er nogen, der vinder en konkurrence."

– Jeg kan ikke se, at der står konkurrence.

"Du har læst min leder?" spørger Mikael R. Lindholm og finder ordet "konkurrence" i anden spalte af sin leder på side 11.

– Når man bliver kåret som vinder af konkurrencen Danmarks bedste arbejdspladser, er man så Danmarks bedste arbejdsplads?

"Hvis du vinder OL i tusindmeter, er du så verdens hurtigste til at løbe 1000 meter?"

– Har I gjort jer umage for at være sikre på, at det er Danmarks bedste arbejdsplads?

"Vi annoncerer for en konkurrence. Det gør vi hos os selv, det gør vi i Berlingske, det gør vi på internettet. Vi sender breve ud til alle de virksomheder, som er store nok til at deltage i konkurrencen. Du skal kvalificere dig. Som du skal kvalificere dig for at deltage i OL og andre idrætskonkurrencer."

– Hvad er kvalifikationskravene her?

"Det er først og fremmest, at du melder dig til, og at virksomheden eller organisationen har 50 eller flere medarbejdere."

– Og at du betaler 35.000 kroner?

"Jeg synes, at det er en meget, meget underlig vinkel. Især når du ringer fra et medie som JOURNALISTEN. Det her er jo en fuldstændig fantastisk historie med en idealistisk journalist (amerikaneren Robert Levering, der har grundlagt Great Place to Work Institute, red.), som sætter sig for at prøve at finde frem til nogle af de bedste arbejdspladser og finde ud af, hvad det egentlig er, der gør, at de arbejdspladser er så gode," siger Mikael R. Lindholm, der mener, at kritikken af konkurrencen skyldes to forskellige dagsordener:

"For det første, at forskellige medier er misundelige over, at vi har denne konkurrence. Og så en større dagsorden: Alle de virksomheder, der ikke har lyst til at blive målt på medarbejdertilfredshed. De bliver presset."

– I skriver først på side 73, at virksomhederne har betalt for at være med. Er det ikke en vigtig oplysning?

"Jeg kan ikke se, at det er specielt vigtigt. Det er meget almindeligt, at man betaler for at deltage i konkurrencer. Sådan er det jo med Guldkornet, som er en branchepris inden for reklameverdenen."

– Skulle man ikke have fortalt tidligere i bladet, at de betalte for at være med, og hvor meget de betalte?

"Hvorfor skulle vi det. Det er en konkurrence. Det står på side seks."

– Men der står også alle mulige andre steder, at det er kåringen af Danmarks bedste arbejdsplads.

"Det står meget tydeligt, at det her er en konkurrence. Og vi kårer vinderne. Jeg kan ikke følge dig i, at navnet på den her konkurrence skulle være noget problem. Ville det være bedre, at den hed "de største arbejdspladser i Danmark" eller kald det, hvad du vil.

– Den gode arbejdsplads.

"Ja, "Den gode arbejdsplads". Ville det gøre det bedre? Nej, det jeg ville ønske var, at der var langt flere virksomheder, der havde mod til at være med."

– I nævner ikke de 47 dårligst placerede virksomheder, er det noget, som du har haft nogen kvaler med?

"Nej, for det her er en konkurrence, som handler om de bedste virksomheder. Så den del af konkurrencekonceptet er, at det kun er de 50 virksomheder, der klarer sig bedst, som navnene bliver offentliggjort på. Vi ved ikke, hvem de andre er."

– Kunne det ikke have været en interessant historie – Danmarks dårligste arbejdsplads?

"Jo selvfølgelig. Det er da en kanonhistorie."

– Men det er bare ærgerligt?

"Når vi laver en konkurrence, der hedder Danmarks bedste arbejdsplads, så er det jo fordi, vi vil skrive om Danmarks bedste arbejdspladser. Vi synes, at det er en journali-stisk utrolig spændende historie at kunne fortælle, hvad de gør, dem der gør noget rigtigt."

 

EN VERDENSOMSPÆNDENDE KONKURRENCE

-Ideen om at kåre den bedste arbejdsplads kommer fra det amerikanske Great Place to Work Institute i San Francisco, og den har spredt sig til det meste af verden.

– I Danmark kører konkurrencen "Danmarks Bedste Arbejdspladser" for anden gang i 2002 og fortsætter i 2003.

– Oxford Research står sammen med Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin som mediepartner bag konkurrencen. Der blev i foråret 2002 annonceret efter virksomheder til konkurrencen. 101 arbejdspladser meldte sig, fire faldt fra undervejs. Tilbage var 97 arbejdspladser. Kriteriet for at deltage var, at der skulle være over 50 medarbejdere. Der er 9.233 arbejdspladser i Danmark med over 50 medarbejdere.

– De 97 arbejdspladser er dels blevet vurderet udfra spørgeskemaer, som tilfældigt udvalgte medarbejdere har udfyldt, dels på en såkaldt kulturprofil, som den personaleansvarlige har lavet.

– Det koster som udgangspunkt 35.000 kroner at være med i konkurrencen. Til gengæld får virksomhederne en fortrolig rapport og omtale i Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin samt i mange andre medier. Men kun hvis de får en flot placering. De arbejdspladser, der ikke lander mellem de 50 bedste, er lovet fuld anonymitet.

– Konkurrencen er delvist støttet af EU-kommissionen. De 50 bedste virksomheder skal dyste med virksomheder i resten af Europa ved en stor finale i marts.

– Konkurrencen kaster desuden en gallamiddag af sig for de bedste virksomheder samt en konference, hvor virksomhedslederne kan fortælle om deres erfaringer.

– Konkurrencen bliver gentaget i Berlingskes Nyhedsmagasin i 2003.

– Læs mere om konkurrencen her: http://www.greatplacetowork.com

Læs også: Danmarks bedste

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen