search

Canal 9 satser på fladskærmsudspring

Så gik der da godt nok markedsføring i fodboldsignalerne fra YouSee, mens Canal 9 gjorde sit til at følge op.

Så gik der da godt nok markedsføring i fodboldsignalerne fra YouSee, mens Canal 9 gjorde sit til at følge op. Sågar så den kunne trække en tophistorie på mediebranchens eget site, MediaWatch, der i den grad hoppede med på vognen med historien om, at nu kan stort set alle YouSees kunder se Superliga-fodbold. Det kan de ikke.

Under overskriften ”YouSee accepterer Canal 9” lancerer MediaWatch en aftale mellem de to parter som en nyhed af en vis banebrydende karakter for danske fodboldseere. Faktisk er der ikke noget specielt nyt i aftalen, der har ligget til underskrivelse og offentligt udbredt i ugevis. I dag er den blot blevet formaliseret, og dansk fodbold og Canal 9 må blot konstatere, at de ikke har fået plads på den analoge kabeldel hos YouSee, der dækker langt hovedparten af tv-markedet.

Jo, hvis man har en speciel digital modtager i sit tv-apparat, vil man være i stand til at tune ind. Den modtager er der ikke ret mange af os, der endnu har. Men for ligesom at underbygge tallene og en kommende, tiltrængt penetration, har man så valgt at basere på et skønsmæssigt salg af 700.000 fladskærme i år med netop den egenskab. Og det er da en forventet efterbevilling, der vil noget.

Indtil videre udbyder YouSee muligheden gratis. Men hvor længe? Hvad skal kanalen koste, når den ikke længere er gratis? Og er seerne parat til at betale de 25 kroner om måneden, stationen slog sig op på som fuldblods sportskanal? Hvis der eksempelvis er landskamptermin i en weekend, ser programmet således ud fra klokken 14.30-24, som det var tilfældet forrige lørdag og søndag:

Lørdag: 14:30 Crash, 15:20 Crash 16:15 Crash, 17:10 Sopranos, 18:15 Sopranos, 19:05 Sopranos, 19:55 Sopranos, 20:50 Sopranos, 21:50 Sopranos, 22:45 Stunt Stars.

Søndag: 14:05 Six Feet Under, 14:55 Six Feet Under, 15:50 Six Feet Under, 16:40 Six Feet Under, 17:30 Six Feet Under, 18:30 Band of Brothers, 19:35 Band of Brothers, 20:25 Band of Brothers, 21:30 Band of Brothers, 22:30 Band of Brothers, 23:30 Band of Brothers.

Så gik den sportsweekend da vist på hæld på helt andre kanaler. Mens udtrykket for en klubfodboldkanal baseret på weekendkampe ligesom var til at få øje på.

Med den aftale, som med brask og bram blev meldt ud i dag, kommer penetrationen for Canal 9 ikke meget over de 25 procent, så DR1 står fremdeles som markant arvtager af superligakampe til foråret, hvis Canal 9 skal nå op på en penetrationsprocent på 60, som TV-aftalen tilsiger.

Og man må da både for klubberne og Canal9 håbe, at der kommer gang i salget af fladskærme. Således så 31.000 rundens topbrag mellem OB og FCK på Canal 9, mens 280.000 så den anden udgave af slagsen, Brøndby-AGF på 3+. Af lidt mere hårdtslående argumenter for sportsfjernsyn løb Mikkel Kessler med uhørte 1,3 millioner seere på en lørdag aften med sin live-kamp fra Messe Center Herning…
 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen