search

Byggeboom i avisland

Magasiner, nyt design, unikt stof, netnyheder ... Aviserne produktudvikler som aldrig før. Journalisten bad fire chefredaktører sælge avisen. Jyllands-Posten Chefredaktør Carsten Juste»JP har med lanceringen af daglige avismagasiner og senest nyt design og en stærkere JP østudgave fået en række gode, nye salgsargumenter. Præcis i forhold til de potentielle kunder, vi helst vil have i tale: Kvinder, de yngre læsere og danskere øst for Storebælt.«

Magasiner, nyt design, unikt stof, netnyheder … Aviserne produktudvikler som aldrig før. Journalisten bad fire chefredaktører sælge avisen.

 

Jyllands-Posten Chefredaktør Carsten Juste

»JP har med lanceringen af daglige avismagasiner og senest nyt design og en stærkere JP østudgave fået en række gode, nye salgsargumenter. Præcis i forhold til de potentielle kunder, vi helst vil have i tale: Kvinder, de yngre læsere og danskere øst for Storebælt.«

»Hvem kan præstere otte ugentlige avismagasiner i hæftet og skåret tabloid? Det nye design adskiller sig måske ikke markant fra, hvad andre aviser gør, men JP får med den nye linje fremhævet, at vi producerer en masse unikt stof selv. Den nye østudgave gør, at vi på Sjælland fremstår som den landsdækkende avis, vi er – og ikke som en jysk avis med et københavner-tillæg.«

»JP henvender sig nu som tidligere til de læsere, der ønsker fordybelse og mere indsigt, men som samtidig har et travlt og aktivt liv. Med de nye tiltag beskrevet ovenfor mener vi at kunne tilbyde Danmarks bedste avis, som er alle pengene værd!«

Jyllands-Posten udkom relanceret medio august.

 

Politiken Chefredaktør Tøger Seidenfaden

»Politiken er blevet endnu smukkere og endnu mere læsbar efter de seneste omlægninger.«

»Men det helt afgørende er den bagvedliggende arbejdsdeling på redaktionen, som gør, at nettet har overtaget nyhedsansvaret – også i papiravisen – så papiravisens journalister nu har fået et entydigt ansvar for at levere indbliksjournalistik. En journalistik, der kræver tid, talent og mod, og som du ikke kan få gratis.«

»Langt de fleste aviser har ikke Politikens ambitionsniveau og muligheder, og de, der har – reelt kun JP og Berlingske – har ikke gennemført en lignende journalistisk fornyelse. De vil i nogen grad de samme mål – men ikke de journalistiske midler. Det vil i stigende grad kunne ses på de tre morgenaviser.«

»Den typiske Politiken-læser bruger 25-30 minutter på sin daglige avis, og det er næsten tre gange så meget, som gratisaviserne selv mener man skal bruge på dem. Men der er læsestof til en time eller mere i den daglige Politiken. Pointen er, at lige meget hvad læserne slår ned på, vil det give hende eller ham oplevelser, der ikke fås andre steder – og slet ikke gratis.«

Politiken udkommer relanceret 1. oktober.

 

Århus Stiftstidende Chefredaktør Per Westergård

»Vi hæver den journalistiske »overligger«, så vi oftere end før tilbyder gennemarbejdet, dyb og perspektiverende journalistik.«

»Samtidig styrker vi avisens indhold ved at oprette en forbrugerredaktion, udvide kulturredaktionen, styrke erhvervsdækningen, tilføje tre nye weekendsektioner samt tilbyde mere debat og interaktivitet.«

»De andre aviser ændrer hovedsageligt på formen. Århus Stiftstidende har valgt at koncentrere sig om en indholdsmæssig omlægning med en skarpere, dybere og mere gennemarbejdet journalistik, nye stofområder, nye weekendsektioner og en klarere nicheprofil.«

»Stiften er en klar nicheavis for østjyder. Vi fokuserer samtlige vores 100 redaktionelle medarbejdere på at dække Århus og omegn, og først derefter giver vi vores læsere Verden og Danmark i tilgift. Gratisaviserne gør det modsatte. De bruger deres 50 eller 100 medarbejdere på at give læserne hele verden, hele Danmark, og så først derefter giver de – måske – deres læsere en lille smule om Østjylland i tilgift.«

Århus Stiftstidende udkom relanceret sidst i august.

 

Information Chefredaktør Palle Weis

»Du er velkommen til at komme og lave et interview om de seneste tiltag på avisen og de tanker, der ligger bag. Men jeg gider ikke deltage i denne voxpop. Du kan jo spørge telemarketing …«

Information udkom relanceret medio august.

Læs også: ¨257-årig opereret

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen