search

By the way-line

Falsk varebetegnelse?  

Falsk varebetegnelse?

Når man som læser er i gang med dagens aviser, bliver man altid guidet ind på hvad man skal forvente. Der er sjældent tvivl om hvorvidt det er en nyhed, anmeldelse eller kronik man skal i kast med. Det samme gælder i magasiner, hvor der selvfølgelig er en deklaration på hvilket produkt der vinker forude; interview, reportage, novelle – og specielt er man aldrig i tvivl om det er facts eller fiktion.

Sådan er det ikke med fotos. Overhovedet. Der står altid bare "Foto: Fotografens navn". Aldrig noget med "arrangeret opstilling:", "lettere bearbejdning:" eller "heftig manipulation:". Der er ikke nogen varedeklaration. Den lakoniske konstatering "Foto:" markerer blot, hvem der har trykket på knappen. Før i tiden var det ensbetydende med, at der var et menneske der havde brugt sin kunnen og udført et håndværk. I dag kan gud og hver mand gøre det, det kræver hverken kundskaber eller viden. Det er bare at trykke, så kan man skrive Foto: Af mig.

Indtil for kort tid siden var fotografiet en slags sandhedsvidne, en garanti for at tingene og begivenheder havde fundet sted, at menneskene på billedet også fandtes og så sådan ud i det splitsekund billedet blev taget. De fleste har nok vidst at billedet næppe var hele sandheden, men dog repræsenterede en form for virkelighed. Sådan er det ikke nødvendigvis mere!

Dels er det de færreste der tror, at et fantastisk billede er kommet direkte ud af kameraet, dels er det de færreste billeder, der kommer den direkte vej fra kameraet. Tidens sammenblanding af underholdning og journalistik har også smittet af på fotografiet. Det er derfor efterhånden de færreste billeder, der kan betegnes som registreringer, de fleste skal snarere ses som iscenesættelser eller sammensætninger af brudstykker af virkeligheden. Tiden og teknologien har overhalet den fotografiske byline.

Hvis ikke fotografiet skal miste al troværdighed og blive ren underholdning, tror jeg det er vigtigt at gøre beskueren opmærksom på hvad det er hun ser, ligesom med tekster. Derfor vil jeg forslå, at der bliver indført nye betegnelser i bylinen for fotografier.

"Foto:" – kan være betegnelsen, der bruges på billeder, hvor fotografen har været tilstede som tilskuer og udelukkende fotograferet det der foregår uden at blande sig, altså det klassiske reportagebillede.

"Illu:" – forkortelse af illustration, kan være betegnelsen for det arrangerede billede, altså billedet, hvor fotografen har været instruktør, f.eks. iscenesatte portrætter.

"Mani:" – for manipulation, kan passende bruges til billeder, der er ændret i PhotoShop eller et andet billedbehandlingsprogram. Her er ordet ændret i bogstaveligste forstand, altså at elementer i billedet er flyttet, fjernet eller ændret radikalt. Ikke at forveksle med justeringer af farve, kontrast osv., altså hvad man kunne kalde traditionelt "mørkekammerarbejde".

Betegnelserne er kun forslag, der er sikkert nogen, der kan finde på noget bedre, men det vigtige er at der er tale om tre grundlæggende forskellige typer billeder, og med ordentlige betegnelser vil beskueren være rustet til at læse billedet med de rigtige forudsætninger. En helt simpel, men nødvendig varedeklaration.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen