
Krisen slipper ikke Pape, før han bliver privat
’Budskab’ er Journalistens podcast om kommunikation. Vi har eksperter i studiet til at gøre dig klogere på strategier, krisestyring, pressehåndtering, sociale medier og kampagner.
Her kan du også finde ’Budskab’: Apple | Podbean | Spotify
Vært/redaktør: Marie Nyhus. Lyd og teknik af Rakkerpak Productions. Klip og lydmix: René Slott. Musik: Christian Schødts-Sørensen.
–
29. September 2022: Krisen slipper ikke Pape, før han bliver privat
I over en måned har De Konservatives partiformand, Søren Pape, bokset med en stribe møgsager i medierne. Om uformelle ministermøder, som Pape selv kalder en ’tanketorsk’. Og om hvorvidt hans eksmand er jøde og nevø til en tidligere præsident – som Pape selv har sagt.
Nu stiller statsministerkandidaten op til interview på Radio4. Men ingen af eksperterne mener, at han får lukket krisen her – tværtimod. Krisen slipper ikke Pape, før Pape åbner for at tale om sit privatliv, siger de.
Vi taler også om en stor nyhed fra DR om Sundhedsstyrelsen og coronavacciner – en nyhed, som Sundhedsstyrelsen siger er baseret på en forkert præmis. Og så afslører vi, hvem der står bag Kristendemokraternes offensive pressemeddelelser.
Eksperter: Mads Byder, Help PR, og Emil Nielsen, Danmarks Naturfredningsforening
–
22. september 2022: Er Brian Laudrup blevet tonedøv?
Hele Danmarks fodboldhelt Brian Laudrup stillede op i en reklamevideo for det stærkt kritiserede emirat Dubai – og så blev han droppet som fodboldekspert af både TV 2 og Politiken. Først forsvarede Brian Laudrup sin promovering af Dubai. Siden stillede han op i Jyllands-Posten, hvor han ifølge Thomas Hundsbæk slog ’dansk rekord i inkonsistens’. Anna Rørbæk mener, at han vandt lidt sympati med interviewet, fordi han fremstod naiv, og det er ifølge hende bedre end at virke grådig. Hvilke budskaber skulle Brian Laudrup have taget med til interviewet med Jyllands-Posten? Og har han ikke en pointe, når han anklager medierne for at være hykleriske med deres VM-dækning? (06:30-30:05)
Vi taler også om cases i politiske kampagner, som eksperterne tror, vi kommer til at se masser af i den allerede igangværende valgkamp. (33:44-42:38)
Eksperter: Thomas Hundsbæk, 3F og Anna Rørbæk, Rørbæk Kommunikation
–
15. september 2022: En syngende lussing til Sophie Hæstorp Andersen
Københavns overborgmester var stillet uden for døren, da et bredt politisk flertal gav hinanden håndslag på næste års budgetforlig. Som en finansminister uden for finansloven. Eller som en Formel 1-racerkører, der dumper køreprøven, som en af eksperterne i ’Budskab’ siger.
Ydmyget og måbende holdt Sophie Hæstorp Andersen et pressemøde, mens den umage alliance bestående af Enhedslisten og rådhusets blå partier stadig forhandlede om de sidste dele af budgettet. Hvad fik hun ud af at tage nederlaget i opløbet? Og kan hun komme igen oven på det historiske nederlag til Socialdemokratiet i København?
Vi taler også om Søren Pape Poulsens troværdighed og om, hvem der risikerer en shitstorm, hvis de tænder mange julelys.
Eksperter: Henrik Kjerrumgaard, White Cloud, og Mikael Baden, Friday
–
8. September 2022: Mette og Papes talkrig om 40.000 fyringer
Syv minutter inde i debatten mellem de tre statsministerkandidater hev Mette Frederiksen en kanin op af hatten: Papes økonomiske plan vil betyde, at 40.000 offentligt ansatte skal fyres. Den konservative leder protesterede prompte over tallet. Og så gik den store talkrig ellers i gang. I medierne piblede det frem med økonomer, som ikke helt kunne genkende Mette Frederiksens regnestykke.
Men det kan betale sig for Socialdemokratiet at mose på med de 40.000, siger eksperterne. Hvorfor det? Og hvorfor mener de, at Socialdemokratiet har vundet talkrigen over Konservative, når nu selv Finansministeriet har regnet sig frem til, at tallet 40.000 ikke er helt nøjagtigt? (03:23-24:24)
Vi taler også om en kampagne fra Dansk Erhverv, der postulerer, at Danmark er en virksomhed. (24:42-42:29)
Eksperter: Jonas Schrøder, Rema1000, og Caspar Strand, Patienterstatningen
–
1.september 2022: Skal Spies sige undskyld?
I årevis har det været kendt, at mangemillionæren og mediedarlingen Simon Spies havde en forkærlighed for helt unge piger – hans såkaldte ’morgenbolledamer’. Men en ny DR-dokumentar har alligevel rystet Danmark ved at sætte spot på, hvordan rejsekongen systematisk misbrugte pigerne og betalte dem for sex. Vi hører anklager om vold og overgreb.
Hvordan har Spies Rejser håndteret krisen? De har sagt nej til at sige undskyld til kvinderne og deres pårørende – var det en fejl? Og hvordan kan de i det hele taget tage den fortælling på sig, som de bærer i selve navnet ’Spies’ oven på DR-dokumentaren? (03:46-30:56)
Vi taler også om partiet Frie Grønne, som i en ny kampagne griber til aktivistiske metoder og hænger profiler fra erhvervslivets top ud på sociale medier. (34:37-45:28)
Eksperter: Emil Nielsen, Danmarks Naturfredningsforening og Trine Kromann-Mikkelsen, Demant
–
18. juni 2022: Trump-kortet er det nye nazi-kort
Bedst som statsminister Mette Frederiksen havde luftet ideen om en ny regering med både røde og blå partier, kom beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard tromlende og beskyldte Venstre og Konservative for at benytte Trump-inspirerede metoder. Er det krisehåndtering forud for minkkommissionens beretning om et par uger? Er det valgkamp? Og var det et rent selvmål at bruge så bombastisk en retorik?
Vi taler også om Folkemødet som kommunikationskoncept og om en rodet fyringssag på Teater Aveny-T.
Udsendelsen er optaget i Geelmuyden Kieses telt på Folkemødet i Allinge på Bornholm.
Eksperter: Trine Kromann-Mikkelsen, Demant, Jonas Schrøder, Rema1000 og Emil Nielsen, Danmarks Naturfredningsforening
–
16. juni 2022: Fyraftensdilemmaer med Budskab – fra Folkemødet
Hvordan får man det sagt, hvis den, man er rådgiver for, går i kikset tøj eller er bøvet på sociale medier? Er det første værre end det sidste? Hvad er den bedste kommunikationsplan i de fyringssager, som pressen interesserer sig for? Vi taler også om at opbygge en stemme i offentligheden til den ukendte formand og om at lave pr-arbejde for den alt for presseivrige direktør. Budskab er taget til Folkemøde, hvor vi har tre knivskarpe eksperter til at løse dilemmaer fra lytterne.
Eksperter: Karne Lykkebo, Geelmuyden Kiese, Lasse Bastkjær, DR og Henrik Kjerrumgaard, White Cloud
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.