Lørdag blev årets ’omvendte Cavling’ uddelt af komikeren Jonatan Spang i forbindelse med Journalistikkens Dag, afholdt af Journalisterne i DJ.
Jonathan Spang har i sit satireprogram ’Tæt på sandheden’ på DR2 i løbet af 2017 fremhævet en række rubrikker, der måske ikke holdt alt, hvad de lovede.
Og nu skulle vinderen findes.
Vinderen kommer fra BTMX, som har været en flittig leverandør af clickbait-rubrikker, som Spang har kunnet gøre sig lystig over. Og det blev denne rubrik: ”Cecillie havde glædet sig til at se Volbeat i Parken: Da hun gik på toilettet var aftenen ødelagt”, der vandt årets omvendte Cavling.
Historien lover på klassisk clickbait-facon et kæmpe drama, men punkterer, når man som læser konstaterer, at der blot er tale om en ung pige, der kommer til at tabe sine briller og derefter må overvære resten af koncerten med sløret syn af Volbeats sceneoptræden.
Historien vandt foran andre kandidater som ”Det har du aldrig lagt mærke til før: Dansk ø ligner dinosaurus”; ”75-årige Torsten tog en bid af en croissant – Nu må han aldrig komme i Aldi mere”; og ”Pigen fra Narnia er blevet voksen”.
”Her tror man, hun er blevet voldtaget”
Journalisten bag historien var ikke selv til stede ved Journalistikkens Dag.
I stedet modtog hans kollega Sanne Fahnøe prisen på hans vegne. Pudsigt nok havde Sanne Fahnøe, der er debatredaktør på BTMX, selv brugt netop den historie som eksempel, da hun tidligere på dagen havde optrådt i en seance, der handlede om målinger og fokus på trafiktal. Historien har været årets mest klikkede. Men alligevel er det på redaktionen blevet præmieeksemplet på, hvordan man ikke skal gøre.
”Rubrikker skal selvfølgelig være dækkende. Her tror man, hun er blevet voldtaget, og så har hun bare tabt sine briller. Læserne skal jo ikke snydes,” sagde Sanne Fahnøe.
”Tak for prisen!”
Journalisten har kontaktet Kristian Dam Nygaard, der har skrevet den prisvindende historie og overskrift.
Han takker for prisen:
”Det er sjovt, hvad det er, der får historier til at gå viralt. Hver dag bliver der på alle danske medier skrevet ”clickbait”-agtige historier. Men at det skulle være verdens mindste historie om en pige, der fik ødelagt sin aften – for det gjorde hun – til en Volbeat-koncert, dét havde jeg ikke set komme,” skriver han i en e-mail til Journalisten.
”Vi vidste jo godt, at det var en lillebitte historie og forklarede også over for Cecillie, at der blev spurgt ind til hendes ulykke med et glimt i øjet, og den var hun helt med på.”
Kristian Dam Nygaard ser, at Cecillie får negative kommentarer på Facebook, og kontakter hende nogle dage senere.
”Hun fortæller, at det ikke havde været den sjoveste oplevelse at ryge ind i en shitstorm, men at hun var glad for min bekymring. Hun tilføjede, at hun nu havde fået kontakt til Parken. som heldigvis havde fundet hendes briller. Og så sluttede det ligesom der.”
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
@Peter - det tror jeg, BT tager som et kompliment. Med hensyn til faldet i avis-læsere, så er dette netop ikke en historie fra avisen. Det er en historie fra nettet. En historie blandt mange. Den koster ikke en rød reje, og så må folk jo finde sig i, at der skal skaffes penge - og opmærksomhed - på andre måder. Som i flere af livets andre forhold, får man det, man betaler for. I dette tilfælde intet. Om disse clickbait-artikler vil fortsætte, eller om læserne efterhånden gennemskuer dem, er vel svært at svare på. Men vi må håbe på, at folk finder ud af, at betaler de for et produkt, får de andet end smagsprøver - så får de noget, der mætter.
BT er simpelt hen Konge af clickbait.
Og så undrer man sig over, at avislæserne bliver
færre og færre!