BT snyder med vintilbud

I sidste uge skrev BT en kritisk historie om, at Fakta snød med sine tilbud. Det gør BT også i deres egen webshop, hvor to eksperter umiddelbart vurderer, at BT vildleder forbrugerne med falske før-priser på deres vin. BT vil stramme op

Når BT annoncerer med, at man kan købe billig vin i avisens BTshop, kan man ikke være helt sikker på, hvor godt tilbuddet rent faktisk er. Vinen har måske slet ikke været til salg til den annoncerede førpris, som BT skilter med. Det er i hvert fald tilfældet med et par af de vine, som BT sælger lige nu, og det går ikke:

»Hvis der står en førpris, vil forbrugerne som regel forvente, at det er den pris, som butikken tidligere har solgt varen til. Så hvis vinen ikke har været solgt til den angivne førpris i butikken, er der en stærk formodning om, at der er tale om vildledende prismarkedsføring,« siger Jan Trzaskowski, der er lektor i markedsføringsret på CBS.

BT kritiserede Fakta

Sidste tirsdag var BT selv ude og kritisere supermarked-kæden Fakta for at være lige lovligt kreativ med deres præsentation af tilbuddene. Det skete i artiklen ”Fup eller Fakta: Supermarkeder snyder med tilbud”.

BT kunne fortælle, at Fakta brugte gule prisskilte til at angive priser på varer, selv om de ikke var på tilbud. Jurist og markedsføringsekspert hos Forbrugerrådet Tænk Jakob Steenstrup sagde, at det var grænsende til vildledning, og gav følgende udtalelse til BT:

»Det er mit indtryk, at man gør meget fra erhvervslivets side for at få tilbuddene til at se så attraktive ud som overhovedet muligt. Det er der i sig selv ikke noget galt i, så længe det, man oplyser, er reelt. Og der er indimellem desværre eksempler på, at nogen går over stregen og får noget til at se bedre ud, end det egentlig er,« sagde Jakob Steenstrup til BT.

Kritikken rammer nu BT

I dag fortæller han til Journalisten, at den udtalelse også passer til BT selv:

»Det lyder, som om BT’s webshop kan have overtrådt retningslinjerne på området og dermed vildledt forbrugerne. Det er dog Forbrugerombudsmanden, der formelt fører tilsyn på området og kan vurdere, om der i konkrete tilfælde sker overtrædelser af retningslinjerne,« siger Jakob Steenstrup til Journalisten.

På forsiden af bt.dk kan man eksempelvis blive mødt med tilbuddet om at købe Casas de Bosque til ”nu kun 49,95”. Klikker man på tilbuddet, kan man se, at det er en besparelse på 30 kroner per flaske. Men i de anmeldelser, man kan finde af vinen helt tilbage fra august, koster den det samme, som BT sælger den for. BT har heller aldrig solgt vinen til den angivelige førpris på 80 kroner.

Journalisten har kigget på tre vine, der er til salg i BT’s webshop. I det andet eksempel med vinen Basa Rueda er billedet det samme, og BT har ikke solgt den til den førpris på 69,95, som man kan læse på BTshops hjemmeside. Faktisk er BTshop identisk med webshoppen lidtmere.dk, som er webshoppen, der er knyttet til andre af Berlingske Medias udgivelser. Tilbuddene og varerne er de samme. Det er kun logoerne, der er forskellige.

»Vi har noget her, vi skal have strammet op på«

Den sidste vin, som Journalisten har kigget på, har ifølge indkøbs- og partnerchef i Berlingske Media Thomas Ferm Fischer været til salg til den nævnte førpris, men da Journalisten interviewer ham, kan han ikke svare på, om det også var tilfældet, da man første gang lavede en tilbudskampagne med netop den vin.

Thomas Ferm Fischer afviser, at BTshop vildleder forbrugerne og markedsfører i strid med loven. Han påpeger, at førpriserne ikke er førpriser. Det er vejledende priser, og der er tale om introduktionstilbud. Ifølge forbrugerombudsmandens retningslinjer må man gerne lave sådanne introduktionstilbud, men kun hvis det ”klart fremgår”.

I BTshop står der dog intet om, at der er tale om nye varer eller vejledende normalpriser.

»Vi har noget her, vi skal have strammet op på, og det vil vi rette op på inden for meget kort tid. Vi ønsker ikke at agere i det her marked uden for markedsføringsloven,« siger Thomas Ferm Fischer.

Når I er BT's webshop og en integreret del af BT’s hjemmeside, hvor man kritiserer andre for at være på kant med markedsføringsloven, bør I så ikke være ekstra opmærksomme på at overholde markedsføringsloven?

»Selvfølgelig skal vi det, det skal alle, der sælger en vare. Og vi gør faktisk et stort arbejde for at overholde markedsføringsloven – og alt anden lovgivning i øvrigt,« siger Thomas Ferm Fischer.

0 Kommentarer