search

BT skræller bog – og beklager

Fire ud af otte kilder i ny stressbog optrådte i BT-artikel over tre sider. Forfatteren er forarget. BT kalder det en soleklar fejl  

Det er dårlig stil at score en kollegas arbejde på den måde. Jeg har arbejdet med den bog i fem måneder. Alle citater er taget direkte fra bogen – og der står ikke, at det er fra bogen.

Sådan kan freelancejournalist Heidi Vesterbergs kritik af BT sammenfattes efter, at BT i sidste uge bragte tre siders omtale af hendes nye bog om stress.

Hun mener, at BT ikke krediterede hende og forlaget godt nok.

»Jeg er principielt og fagligt forarget. Jeg synes simpelthen ikke det er ok. Det er selvfølgelig altid en balancegang, for som forfatter er jeg jo også taknemmelig for, at bogen bliver omtalt. Men vi skal jo ikke rende rundt og score hinandens arbejde. Hvis vi bare finder os i det uden at protestere, så stopper det jo aldrig,« siger Heidi Vesterberg.

I artiklen optræder fire af kilderne fra ”Hvordan jeg kom gennem stress – og blev klogere af det”. Mimi Jakobsen, Hans Pilgaard, Anne Sophie Hermansen og stresseksperten Thomas Milsted. BT har ikke talt med nogen af dem.

BT: En soleklar fejl

Ansvarshavende chefredaktør på BT Olav Skaaning Andersen siger, at der er tale om en soleklar fejl.

»Når man bringer så meget i et uddrag, skal der foreligge en aftale med forlaget om det. Og så skal det være behørigt krediteret, og det kan diskutere om det er her,« forklarer han.

Over de tre sider er bogens titel nævnt – eller delvist nævnt – tre steder i de fire artikler. Heidi Vesterberg er også nævnt et sted. BT er dog kommet til at stave hendes navn forkert, så hun præsenteres som Heidi Vestergaard.

Plejer at cleare med forlaget

Journalist Torben Bagge, som har skrevet artiklerne, forklarer, at han fik bogen tilsendt af forlaget Rosinante. Han troede, at det var i orden, at han skrællede den.

»Det er jo sådan, det i stor udstrækning foregår – vi får forlagets tilladelse til at skrælle bøgerne for de bedste historier.«

Men i dette tilfælde havde han ikke fået grønt lys fra forlaget, før han gik i gang.

»Jeg plejer at spørge, om det er i orden, at jeg tager cases fra bogen. Det fik jeg ikke gjort her, og det er en fejl. Når man tager så meget, er det klart, at man bør ringe og cleare det med forlaget,« siger Torben Bagge.

Han gjorde i en mail til forlaget efterfølgende opmærksom på, at han havde omtalt bogen i avisen.

»Jeg har ikke prøvet at holde noget skjult.«

Heidi Vesterberg ville have sagt nej, hvis BT på forhånd havde spurgt, om avisen måtte lave tre sider om bogen og kreditere som den endte med at gøre.

»Han skulle have lavet en faktaboks, hvor bogens titel og udgivelsestidspunkt fremgik. Og så skulle det fremgå meget tydeligt, at folk havde udtalt sig til bogen, så det ikke kunne se ud som om, at det var BT, bogens cases havde talt med,« siger hun.

Kommentarer
3
Tove Rosenkvist
18.03.14 22:47
At skrælle en bog. Det var
At skrælle en bog. Det var dog en herlig eufemisme for at stjæle en andens arbejde.
Fremhævet af Journalisten
Anna Bridgwater
19.03.14 13:21
Det er jo tyveri at stjæle
Det er jo tyveri at stjæle fra en andens bog og sætte egen byline på, og journalisten Torben Bagge har vel været så doven, fordi det aldrig kommer til at få konsekvenser for ham selv.
Fremhævet af Journalisten
Torben Krogh
20.03.14 19:07
Så må det være nemt at være
Så må det være nemt at være journalist... Bare jeg kunne arbejde sådan ude på vestkysten. (ironi kan forekomme) ;-)
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen