BT: Se og Hør brugte ulovlig overvågning af kendte

I mindst fire år har ugebladet Se og Hør ulovligt overvåget et stort antal kendte danskere, skriver BT. Anklagerne kommer frem i en ny bog, der udkommer i morgen, skrevet af en tidligere Se og Hør-journalist. (Opdt. 11.12: Niels Pinborg afviser systematisk overvågning)

En ny bog anklager ifølge dagbladet BT ugebladet Se og Hør for i mindst fire år at have betalt en it-specialist for at overvåge kendte danskeres kreditkortinformationer. Overvågningen skulle være foregået fra 2008 til 2012.

Påstandene kommer frem i en roman af den tidligere Se og Hør-journalist Ken B. Rasmussen, 'Livet, det forbandede', der udkommer i morgen.

Bogen er skrevet som en fiktiv roman om bladet Set og Hørt, men BT har researchet videre på den.

I bogen beskriver Ken B. Rasmussen, hvordan man – angiveligt med chefredaktionens accept – på det fiktive bladet Set og Hørt har betalt en it-specialist for at levere oplysninger til ugebladet om kendte og kongeliges brug af kreditkort, så journalisterne kunne spore de kendte.

Gennem sit arbejde for Pengeinstitutternes Betalingsservice, PBS, det nuværende Nets, havde it-specialisten adgang til kreditkorttransaktioner, skriver avisen.

BT har talt med Se og Hørs tre chefredaktører fra 2008 og frem til i dag, som ifølge avisen alle afviser påstanden. Men ifølge BT kan de alvorlige anklager dokumenteres.

Til Radio24syv og DR forklarer BT’s chefredaktør, Olav Skaaning Andersen, at avisen har foretaget selvstændig research og har dokumentationen for dagens historie.

Han varsler, at BT i de kommende dage vil bringe flere historier om arbejdsmetoderne på Se og Hør. Han vil ikke fremlægge dokumentation nu, men ”senere”.

Se og Hør afviser

I en pressemeddelelse tager Se og Hørs nuværende chefredaktør, Niels Pinborg, afstand fra påstandene om, at ugebladet skulle have benyttet "systematisk overvågning" – som det hedder – af kendte og kongelige som arbejdsmetode.

"Bogen er skønlitteratur, der angiveligt sammenblander fiktion med forfatterens opfattelse af virkeligheden. Jeg har ikke set eller læst bogen, og derfor har jeg ikke nogen kommentarer til bogens indhold," udtaler Niels Pinborg i pressemeddelselsen, som dog fortsætter: 

"Men omkring BT's historie i dag kan jeg forsikre, at jeg ikke er vidende om, at Se og Hør systematisk har overvåget kendte og kongelige personer. Det er ikke arbejdsmetoder, som jeg kan stå inde for, og det er ikke arbejdsmetoder, som kommer til at finde anvendelse under min ledelse af Se og Hør".

Opdateret 11.12: Udtalelser fra Niels Pinborg tilføjet.