search

BT sælger selv bogen, der startede Se og Hør-balladen

BT sælger selv den bog, som startede deres afsløringer af Se og Hør. Bogen kan købes direkte under de fotos, der følger to af BT's artikler om sagen. Chefredaktør afviser sammenblanding af økonomiske interesser og journalistik. ”Gråzone,” siger Pernille Tranberg

Hvis du sidder og læser BT’s afsløringer om Se og Hør, kan du på to af artiklerne med få klik købe den bog, der startede hele miseren. BT sælger selv den meget omtalte 'Livet, det forbandede' skrevet af tidligere Se og Hør-journalist Ken B. Rasmussen via hjemmesiden.

Helt konkret er der en rød bjælke og en indkøbsvogn i bunden af det bærende foto på to af de artikler, BT har offentliggjort om sagen. "Køb Ken B. Rasmussens roman, der udløste Se og Hør-skandalen" står der ind over billedets bund.

Ved at klikke her kan læseren købe bogen af BT uden at forlade nyheden.

Forbrugerombudsmanden: Ikke set den slags før

Der er tale om såkaldt ”affiliate marketing”. Spørgsmålet er, om det er i overensstemmelse med reglerne om klart at adskille journalistik og reklame, forklarer Forbrugerombudsmandens kontor.

Danielle Brisson Berggreen, fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden, fortæller, at de ikke har set et lignende eksempel før.

»Vi har ikke fået nogen henvendelser om den slags før. Men i første omgang vil jeg mene, at eksemplet rejser spørgsmålet: Er der en klar adskillelse mellem det redaktionelle og det kommercielle?« siger hun.

Danielle Brisson Berggreen henviser til Markedsføringslovens paragraf 4 om skjult reklame samt de presseetiske regler, men hun understreger, at hun ikke vil vurdere, om det konkrete eksempel er inden for lovens rammer eller ej.

BT er i en gråzone

Pernille Tranberg er konsulent og har blandt andet undersøgt forholdet mellem journalistik og markedsføring. Hun er tidligere fellow på Syddansk Universitet, hvor hun udkom med rapporten 'TrustMark for News' i februar 2014.

Hun forklarer, at BT bevæger sig i en gråzone, som flere og flere medier vil komme ud i for at tjene penge på nettet.

»Det her er en gråzone. De etiske grænser rykker sig hele tiden, og derfor er det svært at se, hvor grænserne går. Det var lettere på papir, så ville der nok være en boks ved siden af artiklen. På nettet kan du lægge reklamen ind i fotoet,« siger hun.

»Når man ser det, kan man spørge sig selv: Har BT en økonomisk interesse i sagen? Det er selvfølgelig etisk uheldigt, men det er en del af den digitale forretningsmodel. På nettet er der en bredere accept af, at grænserne flytter sig.«

Grænserne flytter sig hele tiden

Hun understreger, at BT-eksemplet ikke er i den grelle ende i forhold til, hvad hun har set udenlands af ”affiliate marketing”.

»Jeg synes trods alt godt, man som læser forstår, at der er tale om en slags reklame – du er i en købssituation,« siger hun.

Pernille Tranberg sammenligner med andre former for ”affiliate marketing”.

»Hvis du ser på DR, så skriver de også selv om arrangementer, de har i koncertsalen, og som de får penge for. Er det bedre?«

»Grænserne flytter sig lige så stille. BT-eksemplet er med til at skubbe grænsen en lillebitte smule. Du kan sammenligne det med etikken i at betale tiphonorar. Ekstra Bladet betaler måske 500 kroner, og det er jo næsten ingenting. Se og Hør kan betale 10.000, og så er det helt klart forkert. Men det er samme princip. Ekstra Bladet skubber alligevel den etiske grænse en lillebitte smule,« siger hun.

BT-chefredaktør: Det er der intet odiøst i

BT's chefredaktør, Olav Skaaning Andersen, mener ikke, der er noget problematisk ved, at BT sælger bogen, samtidig med at de skriver om den og om sagen. Han forklarer ordningen:

»Vi tjener jo penge på BT. Det gør vi blandt andet ved at sælge annoncer og varer i vores netshop. Det her er en slags annonce, hvor du kan købe en populær bog, ligesom man kan købe sportstrøjer og alle mulige andre ting. Det er en af de mest omtalte bøger lige nu, og derfor er det naturligt, at annoncen ligger tæt op ad artiklerne om bogen.«

Han siger, at annonceafdelingen har lagt et link ind, så man kan købe bogen.
»Det er der intet odiøst i. Vi har på redaktionen intet haft med det at gøre. Vi gør vores arbejde og skriver om denne sag, og så lægger de annoncerne der, hvor de passer bedst. Det ser jeg ikke som noget problem,« siger han.

Olav Skaaning Andersen understreger, at det ikke er planlagt at omtale bogen i sammenhæng med, at man sælger den.

»Det er ikke noget, vi på nogen måde har koordineret. Vi laver den journalistik, der skal laves, og så er der annoncer og webshop ved siden af. Jeg har også set andre steder, at man sælger Brøndby-trøjer ved siden af artikler om Brøndby,« siger han.

Kommentarer
3
Anders Ibsen
02.05.14 20:15
Det er ikke korrekt, at det
Det er ikke korrekt, at det er en reklame. Det er jo en butik og det fremgår klart, at du kan købe bogen. Og det er ikke affiliation, men ehandel. Der er stor forskel på de to områder og regelsættet er vidt forskelligt.

Det overrrasker naturligvis ikke, at Forbrugerombudsmanden ikke kan kende forskel, men det er to forkskellige verdener.
Fremhævet af Journalisten
Erik Sandelin
03.05.14 16:18
"Det er ikke noget, vi på
"Det er ikke noget, vi på nogen måde har koordineret."

Og hvis du tror på det, har jeg en brugt bil, der måske var noget for dig.
Fremhævet af Journalisten
Mikael Nielsen
28.05.14 23:57
Jeg synes faktisk DRs
Jeg synes faktisk DRs reklamer mellem udsendelserne for kommercielle arrangementer som koncert i koncerthuset og Ledreborg-koncerter osv. er værre end bogsalg på en netavis. DR burde være reklamefri - men er det ikke, fordi de arrangementer de selv er med i ikke er omfattet af reglerne.
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen