search

BT retter Elbæk-artikel

I går bragte BT en rettelse, hvor avisen beklagede at have skrevet World Outgames havde et underskud på fem mio. kroner under Uffe Elbæks ledelse. Faktisk var der million-overskud (Opdateret 10:20. Rubrik nedtonet)

I går bragte BT en rettelse, hvor avisen beklagede at have skrevet World Outgames havde et underskud på fem mio. kroner under Uffe Elbæks ledelse. Faktisk var der million-overskud (Opdateret 10:20. Rubrik nedtonet)I artiklen om kulturminister Uffe Elbæk "VENNETJENESTER: Han har gjort det før" fra 2. december 2012 skrev BT: "På trods af de mange støttekroner endte World Outgames med et underskud på fem mio. kroner."

Men ifølge regnskabet for World Outgames – det såkaldte homo OL – var der et overskud på 1,34 mio. kroner.

Det fremgår bl.a. af et referat fra Københavns Kommune fra et møde om, hvordan overskuddet skal anvendes.

Efter at Journalisten har spurgt ind til fejlen bragte BT i går en rettelse, hvor det fremgår at World Outgames havde overskud.

Opdateret 10:20. Rubrik nedtonet. 

Kommentarer
7
Gert K Nielsen
13.12.12 08:45
Journalisten går for langt i dækningen af 'Dækningen af Elbæk'

Rubrikken på denne artikel er misvisende. 

I en sag, hvor forargelsen går på, at medierne overdriver og manipulerer, bliver det altså lidt for meta-morsomt.

Fremhævet af Journalisten
Bo Elkjær
13.12.12 09:19
Re: BT gik for langt i dækning af Elbæk

Point taken. Vi haler lidt ind igen.

 

- Skipper 

Fremhævet af Journalisten
Christian Vangsø Bentsen
13.12.12 10:49
Re: BT retter Elbæk-artikel

Og for lige at gnide den sidste rest salt i såret så er det misvisende at omtale "overskydende midler" fra københavns Kommune som et "overskud" på World Outdoor Games.

Mange donorede penge og andet godt - Også Københavns Kommune - og det forhold at alle tildelte midler fra københavns kommune ikke blev brugt berettiger næppe til at fastslå at eventen gav overskud.  

Journalisten.dks artikel er således forkert.

I fald i retter ind er det så rettelse nr. to på selvsamme korte detektor-artikel... Tabloid har, tilsyneladende, mange udtryksformer...

- sømand

Fremhævet af Journalisten
Bo Elkjær
13.12.12 11:42
Re: BT retter Elbæk-artikel

Kære sømand. Vi citerer blot referatet fra Københavns Kommune, mødet i kultur- og fritidsudvalget, "Anvendelse af overskuddet fra Outgames (2011-161730)", hvoraf det fremgår at "Overskuddet er på 1,34 mio. kr." Du kan evt. læse linket i teksten ovenfor. 

- Skipper 

Fremhævet af Journalisten
Christian Vangsø Bentsen
13.12.12 11:57
Re: BT retter Elbæk-artikel

Kære Skipper

Københavns kommune har fået tilbageført midler. Københavns Kommune har således fået ubrugte midler tilbageført.

Journalisten.dk skriver

"... Ifølge regnskabet for World Outgames... Var der et overskud på 1,34 mill. kr. "

Så henvises der til hvorledes københavns Kommune vil anvende en refusion fra én bevilling til Homo-OL til at kaste penge efter Colorful Copenhagen

Fra hvilket regnskab stammer oplysningen om overskud? Ifølge Journalisten fra homo-OLs regnskab hvorefter der linkes til forbruget af en refusion.

Mytteriet lader vente på sig da jeg sømændene forventer skipperen retter ind :-)

Ps. hvis kompasset er i udu er der altid stjernerne...

Fremhævet af Journalisten
Christian Vangsø Bentsen
13.12.12 13:56
Re: BT retter Elbæk-artikel
Skipper, Det kommer til at fremstå lidt selvpromoverende men jeg havde en kommentar i Weekendavisen i fredags der behandlede pressen. Ideen var at pressen kan lave alle de fejl de nu engang måtte lave men at det er en gratis omgang. Journalisten.dk kan, formelt set, hænge mig ud som voldsfascistisk psykopat på en forside og efter alle har set overskriften og læst artiklen så kan i, såfremt jeg klager, bringe en rettelse på side 21 og så er sagen slut.For jeres vedkommende. Det er den bare ikke for mit vedkommende. Jeg vil blive husket som ham psykopaten der slog alt hvad der kunne gå og stå ned. Desto vigtigere er Journalisten.dks ”BT. Tog fejl om Elbæk-historie”.

De færreste hænges jo ud på en forside. Men Elbæks mand, forstanderen for AFUK, ministerielle embedsmænd og mange andre må døje med mistænkeliggørelsen i forbindelse med selvsamme historie.

Og offentligheden efterlades i vakuum. Hvad er egentlig sandheden? Journalisten.dks noget uigennemtænkte BT-retræte-historie er faktuelt forkert ligesom BT.s historie var forkert. Ingen læsere er imidlertid blevet klogere.

World Outdoor Games havde ikke, som journalisten.dk skriver, noget overskud. 

Det havde de så nu hvis man læser BT.s rettelse og jeres artikel som er de sidst-anførte og folkeskole -og gymnasieelever skal nok få slugt den råt.   Det er på gulvet der vaskes og i detaljen djævlen ligger skjult. De ”små” historier er symptomer på den store fortælling.

Fagbladet er så, som alle de andre…

Så længe det lyder godt så kører trykken. Om det er sandt eller ej er ligegyldigt.  

Faktum er jo at Journalisten.dks historie er forkert.

Det er ikke en hensigtsmæssig måde at drive et fagblad på. Men heri ligger måske forklaringen på at journalister ligger inde med et troværdighedsproblem?

Ellers kunne du jo linke til det regnskab der giver dækning for påstanden.

SOS

Fremhævet af Journalisten
Christian Vangsø Bentsen
17.12.12 08:59
Re: BT retter Elbæk-artikel

Elkjær:

Artiklen er hamrende forkert og i øvrigt uvederhæftig.

Journalisten.dk skriver at Homo-OL havde overskud hvilket fremgår af regnskabet.

FAKTA (med store typer for at undgå misforståelser): Homo-OL kunne ikke, regnskabsmæssigt, anvende alle de af Københavns Kommune tildelte midler, hvorfor knap fem procent af de tildelte midler blev refunderet til KK.

Det var således Københavns Kommune der fik refusion. Der står ovenskøbet i Journalisten.dks link "overskydende midler".

Hvis en håndværker giver dig et overslag på renovering af badeværelse og anslår prisen til at blive 5000. kr. men ender med at fakturere dig 4750 kr. så har du vel næppe haft et overskud på din renovering?

Det er, i ordets bogstavligste forstand, decideret pinligt at journalisten.dk anvender en refusion til Københavns Kommune til at konstatere at Homo-OL havde overskud.  

Det er forstemmende at Journalisten.dk ikke formår at rette artiklen når det påpeges og er i øvrigt i uoverensstemmelse med jeres egne regler for rettelser (de er angivet i et faneblad øverst til højre).

Det er muligt B.T. bragte en forkert artikel - men Journalisten.dks artikel er som minimum uvederhæftig.

Er det ikke ærgeligt at journalister er dumstædige og at selv ikke et "mediekritisk fagblad" formår at rette ind når det åbenlyst laver fejl?

Kursen sættes af, bl.a. Journalisten.dk, så mytteriet må så iværksættes...

 

Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen