search

Brugerundersøgelser, min bare …

Jeg er ikke vild med brugerundersøgelser. Især ikke når de bliver brugt forkert - og det gør de desværre som regel.

Jeg er ikke vild med brugerundersøgelser. Især ikke når de bliver brugt forkert – og det gør de desværre som regel.

I min tid på Børsen skrev jeg en del artikler a la: "I gamle dage var det redaktørens mavefornemmelse, der afgjorde, hvordan et medie så ud. Men i dag (hurra, hurra) har medierne heldigvis lært af andre brancher og tester sine produkter langt mere professionelt."

Problemet er bare, at intet tyder på, at man kan brugerundersøge sig til succes. Spørg Pål Thore Krosby, adm. direktør hos Aller Press. Hos Aller fokusgruppede og brugertestede man sig sidste år frem til et elendigt misk mask af et ugeblad til mænd og skød det afsted med de helt store markedsføringskanoner. Fokus, som resultatet hed, overlevede ikke længe. Det var en fiasko i millionklasse.

Tilsvarende har hele Berlingske-koncernen stædigt og vedholdende under Orklas lederskab testet sig til lavere og lavere oplag på deres forskellige udgivelser. Ikke dermed sagt, at det ville have gået anderledes, hvis de havde fulgt redaktørernes mavefornemmelse – men de ville uden tvivl have haft det sjovere på vejen ned.

På dagbladet Børsen rumler det fra tid til anden i direktør og chefredaktør Leif Beck Fallesens mave. Og den rumlen bliver øjeblikkeligt omsat til redaktionelle eller forretningsmæssige initiativer.

En dybt uprofessionel tilgang som ikke desto mindre – i hvert fald på det forretningsmæssige plan – har fungeret glimrende. Okay, Børsen har haft medvinden i ryggen gennem mange år og ville sikkert have klaret sig fint med min (afdøde) bedstemor som direktør. Men det er dog en indikation på, at brugerundersøgelser ikke er tvingende nødvendige.

Jeg ved jo fra mig selv, at det er næsten umuligt at forholde sig til mange af de spørgsmål, man får stukket i snuden, når man deltager i en undersøgelse. Det værste er spørgsmål som: Vil du gerne have flere nyheder, mere kulturstof. mere lokalstof. For slet ikke at tale om spørgsmål som: Hvordan vurderer du avisens udlandsdækning på en skala fra meget dårlig til meget god. (Selv ikke den største tumpe vil indrømme, at han ikke har læst udlandssiderne, siden det sidste flag blev afbrændt på Vestbredden.)

Brugerne kan ikke levere redaktionel idéudvikling. Den må pinedød komme fra redaktionerne selv. Det kræver selvfølgelig mod – for man kan ikke bagefter redde sin røv ved at henvise til en brugerundersøgelse, der fortalte, at læserne altså ville have referater fra husmoderforeningens generalforsamling.

For nu at bruge et frit omskrevet citat fra Jens Olaf Jersild: Brugerundersøgelser er de krykker svage redaktører støtter sig til.

Læs også hvad x-TV 2-programchef, Bo Damgaard, har at sige om brugerundersøgelser.  

Alligevel laver vi en brugerundersøgelse forud for lanceringen af Journalisten.dk. Den blev udsendt med DJ's nyhedsbrev i går.

Så jeg bliver jo nødt til at moderere ovenstående en lille smule. Brugerundersøgelser KAN være et glimrende værktøj. Det er naturligvis aldrig en dårlig ting at kende sin målgruppes tanker, holdninger og vaner. Det er mad til redaktørens mave. Så længe man opgiver tanken om, at brugerne kan udstikke kursen, er viden aldrig at foragte.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen