search

BRUGERNES BBC

Det er brugernes egne historier, som er de mest populære hos BBC News Online. En stolt chef fremviste tankevækkende tal for BBC på nettet.

Det er brugernes egne historier, som er de mest populære hos BBC News Online. En stolt chef fremviste tankevækkende tal for BBC på nettet.

Bob Eggington er ganske gratis at få som foredragsholder. BBC betaler alt – fly, hotel, mad og drikke – når chefen for BBC News Online drager ud i verden for at fortælle om BBC og deres Internet-satsning. Den er nemlig en bragende succes.
Det havde Center For Journalistik og Efteruddannelse og omkring 60 mediefolk benyttet sig af. Bob Eggington benyttede sig ligeledes af muligheden og forklarede, hvorfor BBC er en mediesucces på nettet.
»I begyndelsen betragtede vi nærmest brugernes input som et problem, et irritationsmoment, som vi måtte leve med. Nu er det vores vigtigste og mest populære stof,« sagde Bob Eggington.

Masser af succes
BBC Online åbnede for to år siden. I den første måned havde de tre millioner besøgende. Nu har de tre millioner besøgende hver dag, og forbruget bliver omtrent fordoblet hver fjerde måned. Hver dag bliver ikke mindre end 12 procent af BBCs samlede arkiv læst, set og hørt – det svarer til 48.000 forskellige historier.
»Nyhedspublikummet skifter til Internettet, så valget er egentlig meget simpelt: Vil vi holde fast i de traditionelle medier og miste alt, eller vil vi udnytte Internettet og overleve,« spurgte Bob Eggington retorisk.
BBCs massive nyhedsmaskine producerer hver dag en overflod af materiale til Online. Alene BBC Radio producerer fire timer for hver time, der går.
Hver dag lægges omtrent 300 teksthistorier, 90 lydklip og 50 videoklip ud til publikum. Samtidig er der live-dækning fra alverdens brændpunkter.
Men Bob Eggington har fundet ud af, at eget materiale slet ikke er det vigtigste på Nettet. »Talking Point« er et af de mest populære steder på BBC Online. Det er et diskussionsforum, hvor publikum selv skriver ind og får offentliggjort deres kommentarer.
»Publikum insisterer på at kommunikere med os. Og det er vores mest værdifulde indhold,« sagde Bob Eggington.
Da Lady Diana omkom, modtog BBC Online 15.000 e-mail på tre døgn. De blev lagt ud på nettet og blev hurtigt det mest læste stof på hele BBC Online.

Hurra for atomvåben
Også journalisterne kan få glæde af publikums reaktioner. Da Indien testede atomvåben, stillede BBC Online spørgsmålet: »Var dette rigtigt gjort?«. 7000 e-mail i løbet af det første døgn gav et interessant billede: Langt størstedelen af svarene var fra indere, og 94 procent hyldede prøvesprængningerne.
»Det gav et meget nøjagtigt indblik i noget så diffust som en folkestemning. Én ting er en korrespondent, som kan fortælle om de mennesker, han har talt med. Men det kan ikke hamle op med 7000 personlige indlæg fra indere.«
Under jordskælvet i Tyrkiet bad BBC Online om øjenvidneberetninger. Fem minutter efter forespørgslen havde de fire historier fra området og en række gode kontakter, som deres korrespondent kunne gå videre med.
Brugernes bidrag skal naturligvis tjekkes for fejl, injurier osv. Men arbejdet betaler sig.
»Vi skal benytte brugerne. Web-journalister skal først og fremmest være journalister, og formidlingsevnen er fortsat den vigtigste. Men for at udnytte mediet må vi tænke ikke-defensivt og inddrage publikum,« opfordrede Bob Eggington.

Du kan læse mere på: www.cfje.dk/mediekonvergens

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen