Brugerne vil have nyheder på emails...

Vi har fået de foreløbige resultater af vores brugerundersøgelse, som i sidste uge blev sendt ud med DJ's nyhedsmail.
22.02.2007 · 15:18
Ole Nørskovs billede
Ole Nørskov
Konsulent
Noerskov.com

Vi har fået de foreløbige resultater af vores brugerundersøgelse, som i sidste uge blev sendt ud med DJ's nyhedsmail.

169 har indtil videre besvaret de 10 spørgsmål, og nogle af svarene overrasker mig.

Hele 81,7 pct. svarer  for eksempel ja til, at de benytter sig af E-mail-mailinglister. Jeg tror ved nærmere eftertanke ikke på det tal. Folk har sandsynligvis svaret ja, hvis de er tilmeldt nyhedsmails mm.

Til gengæld er det nok validt, at 20,7 pct. benytter sig af RSS-feeds. Personligt meldte jeg mig ud af alle mailinglister for flere år siden, og jeg kan ikke forestille mig igen at skulle have fyldt min mailboks op med DONA-mails mm. Til gengæld synes jeg RSS er genialt.

14 pct. har lyttet til podcasts inden for de seneste tre måneder.

51,2 pct. har set video på nettet!  Det tyder på, at der vil være et publikum til de videointerviews, vi planlægger at lave med mellemrum.

Kun 14,6 pct. læser nyheder på mobiltelefonen. Men da det ikke koster mange øre at lave et mobil-stylesheet til vores site, vil vi nok understøtte mobil-læsning om ikke fra 1. maj så i hvert fald hurtigt derefter.

18,6 pct. har skrevet et blogidlæg inden for de seneste tre måneder. Det er et pænt højt tal, som får mig til at overveje om respondenterne er repræsentative for vores brugerskare. Min formodning er, at de nok blafrer lidt højere oppe i IT-flagstangen end den samlede DJ-stand.

30,4 pct. har skrevet indlæg til en mailingliste. Det er jo et vanvittigt høj tal. Så måske har de 81,7 pct. alligevel opfattet spørgsmålet om mailinglister korrekt.

73,9 pct. har mindst en gang i deres liv været logget på DJ's medlemsnet.

Vi spurgte også, hvor folk holder sig opdateret om deres fag. Det gav anledning til et par vrede mails, fordi vi har tænkt "traditionelt journalistisk" i de valgmuligheder, vi gav. Problemet er jo, at det er pokkers svært at lave en liste, som giver mening for alle de forskellige typer af DJ'ere. Derfor har vi bare taget nogle af de mest almindelige og bredeste websider med.

46,6 pct. bruger Kommunikationsforum , som er langt foran de øvrige webmedier. På andenpladsen kommer eJour med 25,5 pct.

Hvordan forventer svarerne så at bruge Journalisten.dk?

Jo - ikke overraskende vil de fleste (84,5 pct.) læse nyheder. 21.1 pct. regner med at kommentere nyhederne.

21,1 pct. vil abonnere på nyheder via RSS-feeds, mens hele 55,9 pct. vil gøre det via email. Jeg håber, at det skyldes, at mange endnu ikke har prøvet at bruge en RSS-læser. Hvis du ikke har, så kast dig øjeblikkeligt over for eksempel Bloglines eller Netvibes eller Google Reader eller en af de mange andre tjenester derude. Alternativt kan man selvfølgelig installere en lokal RSS-læser på sin PC, men det er sådan lidt Web 1.0-agtigt, synes jeg.

Kommentar

23/02/2007 - 17:30

Hej Ole, jeg er enig med dig i, at maillister er gammeldags og RSS feeds geniale. Derfor ser jeg også først i dag, at DJ har lavet en brugerundersøgelse, og at eJour endda figurerer på en eller anden måde i den.

Måske skulle I overveje en bredere kommunikationsform næste gang, hvis I vil have en høj svarprocent :-)

vh Helle
-
Helle Nissen Kruuse
DJH, eJour

27/02/2007 - 15:28

Ole Nørskov

DJ's nyhedsmail var med omkring 11.000 abonnenter simpelt hen det bredeste og mest relevante medie, vi kunne komme i tanker om - og så var det lige ved hånden.

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

Odense Sport & Event søger kommunikationskonsulent

Odense Sport & Event
Ansøgningsfrist: 13.02

Kommunikationschef til Nature Energy

NGF Nature Energy Biogas A/S
Ansøgningsfrist: 06.02

Velskrivende kommunikationsmedarbejder, der kan sætte rettigheder på dagsordenen

Patent- og Varemærkestyrelsen
Ansøgningsfrist: 06.02

Rådgiver søges til Dansk Journalistforbund – Individuel Rådgivning

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 19.02

BARSELSVIKAR: Journalist/ kommunikationsmedarbejder

MCH A/S
Ansøgningsfrist: 31.01

Danwatch søger Ansvarshavende Chefredaktør

Danwatch
Ansøgningsfrist: 17.02

Dansk Psykolog Forening søger en psykologfaglig redaktør

Dansk Psykolog Forening
Ansøgningsfrist: 12.02

Erfaren kommunikationskonsulent til Tandlægeforeningen

Tandlægeforeningen
Ansøgningsfrist: 30.01

Vikar til lokalredaktionen i Svendborg

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 28.01

Digital redaktør med stærkt udviklingsgen

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Grave-reporter til Flensborg Avis

Flensborg Avis AG
Ansøgningsfrist: 06.02

Kommunikationskonsulent

Ballerup Kommune
Ansøgningsfrist: 17.02

Web-reporter til førende nyhedssite i København

Landbrugsmedierne
Ansøgningsfrist: 25.01

Pressekonsulent, der kan sætte sikkerhed på dagsordenen

Sikkerhedsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.02

Kommunikationsmedarbejder til intern og ekstern kommunikation

Nationalmuseet
Ansøgningsfrist: 25.01

DANMARKS VILDESTE REDAKTØR TIL JAGTMAGASINER

Recreation Media ApS
Ansøgningsfrist: 31.01