Pressestyring gik traditionelt ud på at have den rigtige kommunikationsstrategi. Men i dag skal der helt andre værktøjer til. Dårlig presse bekæmpes nu ved hjælp af Google AdWords, lyder det fra journalister på Harvard University.
Der var engang, hvor man kunne nøjes med at sende et brev til redaktøren, hvis man blev udsat for dårlig omtale. Eller måske forfatte en pressemeddelelse og samtidig bede om en berigtigelse.
Det var dengang.
I dag skal der helt andre midler til, hvis man for alvor vil slå tilbage mod negativ presse. Så gælder det om at være offensiv via nye medier, skriver Niemann Journalism Lab, der undersøger, hvordan kvalitetsjournalistik kan overleve på nettet.
En af de nye metoder består i at købe Google Ads og særlige søgeord og dermed sikre sig den rigtige omtale, når alverden googler dig eller dit firma, lyder det.
Niemann Journalism Lab henvsider til en konkret historie fra The New York Times, der i september skrev om hoki-fiskeri og risikoen for hokiens udrydelse.
Efterfølgende reagerede nogle af de store industrivirksomheder i New Zealand, der står for fangsten af hoki, ved netop at købe Google-annoncer og AdWords.
Dermed kunne industrien styre søgningen på nettet i en retning, der passede industrien, skriver Niemann Journalism Lab.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.