search

Brug dit formidlingstalent til at holde foredrag – det kan være en indbringende forretning

Mange medie- og kommunikationsfolk holder foredrag som bijob eller på fuld tid. Der er en efterspørgsel på foredrag med viden og inspiration, lyder det fra foredragsbureau

”Nogle forlader sit job og helliger sig foredragene. Nogle gør det som en del af deres selvstændige virksomhed. Og så er der dem, der bare gør det en gang imellem. Men der er ingen tvivl om, at foredrag kan være en ganske indbringende levevej.”

Sådan siger PH Jakobsen, direktør hos Foredragsbasen, der formidler foredrag af blandt andre journalister, fotografer og kommunikationsfolk.

Journalisten har tidligere fortalt, at der er mulighed for at tjene gode penge på at arrangere kurser og efteruddannelse. Men foredragsvirksomhed kan være en lige så profitabel forretning.

Danskerne myldrer nemlig ud til foredrag over hele landet.

”Interessen for foredrag er virkelig vokset i de senere år. Før finanskrisen fyldte traditionel underholdning det meste, men nu er det blevet mere populært at give publikum viden og inspiration frem for bare at underholde dem,” siger PH Jakobsen.

I katalogerne med foredrag finder man blandt andet tv-journalisterne Cecilie Frøkjær, Hans Pilgaard og Clement Kjersgaard. Eller folk som fotografen Jan Grarup, kommunikationsrådgiver Anne Villemoes eller dataetisk rådgiver Pernille Tranberg.

Kendiseffekt skal ikke undervurderes

Ifølge PH Jakobsen er mediefolk dygtige til at formidle på en fængende måde.

”De er gode til at skære det ligegyldige fra. De har gerne en stor ekspertise på et spændende område, og så skal man heller ikke undervurdere den kendiseffekt, som mange journalister har. Det gør folk nysgerrige og tiltrækker publikum,” forklarer direktøren.

Han tilføjer, at journalisters erfaring med at facilitere debatter på tv og stille kritiske spørgsmål også gør dem oplagte som ordstyrere.

”Journalister er født til at udføre den opgave,” siger han.

Journalist Søren Hebsgaard har tidligere fortalt Journalisten, at han lever af at holde foredrag. Forrige år lå hans indtægt på 850.000 kr., hvoraf hans foredrag om digital dannelse udgjorde cirka 80 procent.

”Med foredrag sælger man den samme vare hele tiden. Man kan bruge en masse tid på at udvikle ét godt produkt og så sælge det igen og igen,” sagde han.

Et langt sejt træk at komme i gang

PH Jakobsen siger, at det kan være et langt, sejt træk at komme i gang som foredragsholder – medmindre man i forvejen er et kendt navn i befolkningen.

”Typisk starter man stille og roligt op, og så vokser interessen løbende, i takt med at man viser sig frem,” siger han.

“At være foredragsholder kræver en seriøs indstilling, hvor man øver sig igen og igen og justerer sit materiale, indtil det sidder lige i skabet. Gør man det, så kan det lige pludselig gå hurtigt, hvis rygtet om en god foredragsholder spreder sig.”

Folk vil have autentiske oplevelser

Det er altafgørende for foredragsoplevelsen, at publikum kan mærke, at der står et rigtigt menneske oppe på scenen, understreger PH Jakobsen.

”I dag er der underholdning overalt, men de autentiske oplevelser kan man få ved at gå til foredrag. Mange er interesserede i at høre andre menneskers livshistorie og opleve dem tæt på. Publikum vil gerne ind under huden på foredragsholderen, og det kræver, at man virkelig vil give noget af sig selv,” siger han.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen