Peter Brüchmann stopper som ansv. chefredaktør på B.T.. »Vi er blevet stolte af det, vi laver. Det har vi ikke altid været, så det synes jeg er rigtig flot,« siger han til Journalisten.dk om sine fire år i chefstolen. Han lover ny avis og nyt website i 2012.
Peter Brüchmann stopper allerede i morgen som ansvarshavende redaktør på B.T.. Posten overtages af hans kollega i chefredaktionen, Olav Skaaning Andersen. Brüchmann fortsætter dog som del af ledelsen frem til 1. maj 2012, hvor han helt forlader B.T.'s faste stab.
Herefter skal han fast levere kommentarer og blogge for B.T., imens han vil starte en virksomhed op, der blandt andet skal arbejde med modernisering af medier.
Hvorfor stopper du nu?
»Timingen er rigtig. Jeg har lavet tabloidavis i 13 år herinde og været chefredaktør i fire år. Jeg har fået verdens bedste efteruddannelse, som jeg gerne vil ud og bruge. Dels journalistisk, især her på B.T. i ledere, kommentarer og blogs. Men også i arbejdet med at udvikle andre, og dermed også mig selv. Jeg ved godt, det lyder sindssygt langhåret, men både herinde og i mediebranchen generelt går vi igennem, at kunderne flytter sig hurtigere end os. Det kræver helt vanvittige forandringsprocesser. Det har jeg arbejdet rigtig meget med herinde, og jeg føler, jeg har meget at give,« siger Peter Brüchmann til Journalisten.dk.
Han glæder sig til at komme ud som selvstændig og kunne levere journalistik og konsulentbistand samtidig. Hvem kunderne bliver, ud over B.T., er stadig et åbent spørgsmål.
»Jeg glæder mig til at stå på de to ben. Nu er det først blevet offentliggjort i dag, så jeg har ikke kunnet agere særlig meget i markedet. Det skal jeg ud og gøre det næste halve år, imens jeg fortsætter bedst muligt herinde på B.T. med at holde butikken i gang,« siger Peter Brüchmann.
Du siger, du skal ud og lave journalistik. Kommer du også til at lave klassisk nyhedsjournalistik igen?
»Hvis jeg falder over nogle, så vil jeg ikke lade dem ligge. Men det bliver primært som kommentator, jeg skal agere. For eksempel skal vi arbejde med, at B.T.'s leder bliver født mere på nettet end på tryk. Jeg har stået for at sætte fra digitalt, og det vil jeg også gerne gøre med lederen – inspireret af de fremragende blogs derude, hvor folk agerer godt i et debatmiljø, men selvfølgelig også båret af konceptet bag avisens leder.«
Du stopper allerede i morgen som ansvarshavende. Hvorfor er det gået så stærkt?
»Lisbeth (Knudsen, koncernchef i Berlingske Media, red.), Olav og jeg har brugt rigtig meget tid på at skrue den rigtige model sammen. Jeg luftede de første tanker for Lisbeth for et år siden. Dengang var det meget famlende, men jeg vidste, at jeg har 25 år tilbage af mit arbejdsliv, og at jeg gerne ville gå lidt dybere med nogle ting.«
»Vi har også længe arbejdet med at udvikle B.T.'s brand som medie, som vi kommer til at rulle ud i 2012. Det har vi lavet strategien færdig for, med Olav og mig i spidsen, og nu går vi i gang med at lave produkterne: Nyt site, ny avis og nye mobilprodukter.«
Peter Brüchmann understreger, at han ikke ville gøre processen færdig, så den nye avis kunne afleveres »med bånd og sløjfe«. Derfor går han ud på sidelinjen nu, så det kan blive en glidende proces med den nye ledelse og ham selv på sidelinjen.
Det nye mediebrand for B.T., hvad handler det om?
»Vi har haft et brand som avis, der var meget kendetegnet ved en forside og et avisskilt hos de cirka 6000 forhandlere. Men vi har reelt et større publikum hver dag på net end på print. Der arbejder vi med at tage B.T. hen, hvor vi er et moderne medie, især på mobil. Det er en ny identitet for B.T., der kan sammenlignes med den proces, Berlingske var igennem i 2010, og hvor de blandt andet smed 'Tidende' af titlen og lancerede 'det nye Berlingske'.«
En del af det nye B.T. er også en skarpere satsning på undersøgende journalistik, fortæller Peter Brüchmann.
»Man skal ikke være professor for at se, at de hårde journalistiske historier er det, B.T. gerne vil være. Stikke næsen frem på nogle historier, som for eksempel Henriette Kjær og Erik Skov, Henrik Sass-forløbet og Helle Thornings skattesag ad to omgange. Nogle gange får man meget skældud, men det synes vi er ordentlig og slagkraftig journalistik, som sætter B.T. tilbage i mediebilledet. Vi har arbejdet med at blive taget alvorligt, og tage os selv alvorligt, de seneste fire år. Vi er blevet stolte af det, vi laver. Det har vi ikke altid været, så det synes jeg er rigtig flot.«
Du løfter sløret for, at der er en ny avis og et nyt site på vej. Er det en stor relancering, der er i vente?
»Når man gennemgår så stor en proces, som vi har været igennem, og arbejder så grundlæggende med et brand, så piller man ved det, der er vores DNA. Klassisk set er B.T. jo Brixtofte-sagen, og mere aktuelt er vi de sager, jeg nævnte før. Men det er ikke sådan, at vi har tænkt os at blive broadsheet og skal ligne Süddeutsche Zeitung. Meget af det, vi søger, har vi allerede fundet de seneste fire år.«
En af forandringerne gælder nettet. Her håber Peter Brüchmann, at man efter hans fire år i chefstolen kan se en markant forskel på EB.dk og BT.dk.
Hvilken forskel er det?
»Der er meget mere 'du store skøre verden' og store bryster højt oppe på EB.dk, det er der ikke på samme måde på BT.dk. Vi er stolte af at være tabloide, men vi vil også tage vores rolle som nyhedsformidler alvorligt. Vi vil være Danmarks førende digitale nyhedsformidler.«
Hvordan vil I måle det?
»Det gør man selvfølgelig især på publikum. Men både DR og TV 2 har nogle knapper at skrue på, vi ikke har i samme grad i kraft af cross-promotion fra tv til net. Vi kan gøre det fra papir til web, men det er ikke det samme. Alligevel har vi som målsætning at blive større end de to medier … Hov, og nu siger jeg 'vi', det skal jeg til at vænne mig af med.«
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.