Brainstorm på Jyllands-Posten

Morgenavisen Jyllands-Posten har igangsat et stort gruppearbejde, hvor mere end 100 medarbejdere skal bidrage til et idékatalog om avisens fremtid. Den tidligere magasinredaktør Jonas Kuld Rathje er blevet ansat som koordinator for projektet.

Morgenavisen Jyllands-Posten har igangsat et stort gruppearbejde, hvor mere end 100 medarbejdere skal bidrage til et idékatalog om avisens fremtid. Den tidligere magasinredaktør Jonas Kuld Rathje er blevet ansat som koordinator for projektet.

Han fastslår, at det er papiravisen Jyllands-Posten, som medarbejderne i fællesskab skal tegne et fremtidsbillede af. Den grundlæggende tro på papiravisen er der stadig, men det kan ifølge Jonas Kuld Rathje godt være en mindre ressourcetung avis, der skal til.

»Der er den anden mulighed, som alle aviser må forholde sig til: At vi kommer til at sælge færre annoncer. Derfor kigger vi også – stille og roligt – på, hvilken avis vi kan lave for færre penge, for det er et af flere scenarier,« siger han.

Projektet skal munde ud i et idékatalog, som ledelsen kan kigge på og vælge ud fra.

»Det kan godt være, ingen af de ting vil blive sat i gang. Men det er et forsøg på at afsøge, hvad der sker i verden, hvem har vendt en oplags-nedgang, er der nogen linje i det, de har gjort, og kan vi lære noget?«

Jonas Kuld Rathje er foreløbig blevet ansat i projektstillingen et år. Han kommer fra en anden stilling på Jyllands-Posten som magasinredaktør, hvor han omskabte avisens tillæg til magasiner.

Men derfor ligger det ikke i kortene, at fremtidens avis er en magasinavis.

»Det tror jeg personligt ikke. Det er slet ikke et spor, vi arbejder efter. Jeg tror meget på avisen i sin grundform. Det kan godt være, vi finder ud af noget helt genialt, men jeg tror ikke, man behøver lave noget helt vildt om for at lykkes med at lave papiravis,« siger Jonas Kuld Rathje.

0 Kommentarer