search

Børsen vil væk fra klynkende debat om den offentlige sektor

Chefredaktør Anders Krab-Johansen lægger i en ny tv-reklame ansigt til Børsens største satsning i mange år. Frem til årsskiftet vil avisen undersøge, hvordan det danske erhvervsliv kan bidrage til Danmarks fremtid og sætte en anden dagsorden end folk på overførselsindkomst, det er synd for.

I går lancerede Børsen en af sine største satsninger nogensinde. Projektet hedder ”Hvad kan vi danskere?”, og det er blevet søsat med en tv-reklame, hvor chefredaktør Anders Krab-Johansen går gennem Danmark om natten og spørger, hvornår danskerne vågner, og hvad vi egentlig kan ”ud over at dunke hinanden i ryggen og sige, at det nok skal gå”.

Projektet handler om at få fokus på, hvad det private erhvervsliv kan bidrage med til det danske samfund. Debatten har nemlig en tendens til at handle om den offentlige sektor på både godt og ondt, selv om det er de private, der skal komme med de nye ideer, skabe nye arbejdspladser og være motoren i væksten, mener Anders Krab-Johansen:

»Den private arbejdsomme del af det danske samfund er blevet presset i baggrunden af en lidt klynkende debat om folk på overførselsindkomst og offentligt ansatte,« siger Anders Krab-Johansen.

»Det dominerende mediebillede i Danmark er båret af cases, der bliver ramt af et eller andet. Det er ikke for at nedgøre eller kritisere, at de bliver det, og vi oplever alle sammen dårlige ting. Men hvis verdensbilledet af Danmark bliver så ensidigt fokuseret på folk, det er synd for, eller som synes, det er synd for dem selv, så får vi en skæv debat om, hvad der får det her samfund frem, og hvad der gør os alle rige – inklusive dem, som har det mindre godt,« siger Anders Krab-Johansen.

Alle journalister i huset er involveret i projektet, der kører frem til nytår. Helt konkret vil avisen sætte fokus på de otte erhvervssektorer, som regeringen og den tidligere regering har udpeget som vækstmotorer i Danmark.

»Det er fire måneders meget case-baseret journalistik, hvor vi tager ud til de enkelte virksomheder og hører, hvordan situationen ser ud fra deres synspunkter. Hvad er det ifølge dem, der skal til for at få mere vækst og skabe flere arbejdspladser,« siger Anders Krab-Johansen, der lover, at det kommer til at handle om andet end virksomhedsejere, der gerne vil have skattelettelser og lavere lønninger:

»Det handler netop ikke om det offentlige, men om hvad vi kan. Det interessante er at få en forståelse for, hvordan det er at drive virksomhed, og det kunne være, at den forståelse bidrog med nogle indsigter. Det kunne være, at det var dovenskab, familiestruktur, indkøbsvaner eller forventninger, der ødelægger det hele. Det kan også være, at virkelighedsbilledet bare har ændret sig. Det er værd at få undersøgt, så vi ikke sidder med den samme standardforklaring og diskuterer den offentlige sektor,« siger Anders Krab-Johansen.

Han spiller en meget markant hovedrolle i kampagnen. Journalistens redaktion kan ikke komme i tanke om en avis, der på den måde har profileret sig på sin chefredaktør, siden Tøger Seidenfaden var med i reklamer for Politiken.

»Da jeg startede for tre år siden, indførte jeg en strategi om at personliggøre vores indhold. Det gør vi ved at have nogle af de mest profilerede skribenter som Helle Ib, Niels Lunde, Christopher Arzrouni, og jeg kunne nævne andre. Det er, fordi vi mener, at folk forholder sig til personer. Flere gange har vi profileret dem i annoncer, og i det her tilfælde er det et projekt, der omfatter hele avisen og det, vi gerne vil, og derfor er det så mig,« fortæller Anders Krab-Johansen.

Selv om det er den største satsning, han kan huske, Børsen har været med til, så handler det ikke om at få nye abonnenter. Det handler om at få de nuværende læsere til at være mere tilfredse og dermed mindske frafaldet af abonnenter, fortæller  Anders Krab-Johansen.

Kommentarer
3
Kurt Elfving
03.09.13 14:53
Det er en god ide at få
Det er en god ide at få belyst dette emne
Politikerne ved ikke ret meget om at drive en virksomhed, det er ikke noget
man bare gør & befolkningen som helhed ved heller ikke ret meget om det
Fremhævet af Journalisten
Henrik Ploug
04.09.13 07:43
Idéen er god nok. Der er
Idéen er god nok. Der er behov for at sætte fokus på de brancher, som skal skabe Danmarks økonomiske fremtid.

Men den underliggende præmis køber jeg ikke:

"Det kunne være, at det var dovenskab, familiestruktur, indkøbsvaner eller forventninger, der ødelægger det hele."

Hvad er det der er "ødelagt"? Danmark har et sundt erhvervsliv og en sund økonomi.
Fremhævet af Journalisten
Geert Mørk
04.09.13 11:33
Henrik Ploug: du er netop en
Henrik Ploug: du er netop en af dem, som Børsen henviser til: folk som går rundt og klapper hinanden på ryggen og siger - det går nok.
Det går faktisk ikke særlig godt i DK. Vi har ikke en sund økonomi. World Economic Forum har netop i dag (4.09.13) offentliggjort, at Danmark er det land i Verden der rasler hurtigst ned af ranglisten mht konkurrenceevne. I 2009 var vi nr. 3 på listen - nu er vi nr. 15. Syntes du det er udtryk for sund økonomi? Danskernes selvfede lønmodtager- og efterlønskultur trænger til et eftersyn!
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen