Nyhedsopdateringer vil i fremtiden være noget, folk vil have i levende billeder, og når det passer dem. Sådan ser Børsen i hvert fald på fremtidens mediemarked, og derfor laver avisen nu en større tv-satsning, så abonnenter fra starten af næste år kan få opdaterede nyhedsudsendelser til investorer på mobilen.
»Vi vil lave investornyheder til folk, der er vant til at bruge services som Netflix og Spotify,« siger Anders Krab-Johansen.
Børsen Play, som det kommer til at hedde, bliver en redaktion, som ofte producerer korte nyhedsudsendelser á syv minutter, der er tilpasset mobile platforme, så man hurtigt kan få et overblik. Anders Krab-Johansen fortæller, at der om morgenen i hvert fald skal være en opdateret udsendelse hver halve time med nyheder fra markederne.
»Det er rå investornyheder, der er bundet op på, hvordan markederne åbner, hvor kursen er på vej hen, og hvilke virksomheder der gør hvad. Det sker via interview og i billeder og grafik,« siger Anders Krab-Johansen, der fortæller, at redaktionen ikke skal lave indslag, men producere alt indhold fra et nyhedsstudie.
Dramatisk erhvervs-tv
Børsen har allerede hyret tre folk til redaktionen og søger seks nye. I opslaget beskrives ambitionen for udsendelserne som ”medrivende, underholdende og med kant”, og avisen søger ”originaler, der brænder for dramaet på markederne og kan gøre det til dynamisk og levende tv”.
»Vi er ikke ude efter folk, der bare ser markederne som tørre tal. Man skal have passion omkring det, ligesom sportsjournalister skal være passionerede omkring sport, og den passion skal man tage med ind i sin fortælling,« siger Anders Krab-Johansen, der ikke nu vil uddybe, hvordan man helt konkret får drama og dynamik ind i udsendelserne.
Der er en tendens til, at folk i højere grad foretrækker levende billeder frem for tekst, forklarer Anders Krab-Johansen:
»Vi kan se på den samlede medieudvikling, at levende billeder vinder meget frem – i alle mulige andre formater end traditionelt tv. Det er ikke så meget i Danmark endnu, men noget, man kan se i udlandet i data og eksempler. Blandt andet Huffington Post, og der er masser af eksempler på, at folk gerne vil præsenteres for ting i levende billeder.«
Mere innovation i erhvervsjournalistik
Med jeres tv-satsning, Jyllands-Postens nye Finans og JP/Politikens’ Watch Medier lader det til, at mange af satsningerne i journalistik sker inden for erhvervsjournalistikken lige nu. Hvordan kan det være?
»Børsen har vist, at man kan udvikle et nicheprodukt og tjene penge. Der vil de andre også være med. Kigger man på udlandet, er det meget normalt, at erhvervsmedierne klarer sig godt. Der er et behov for troværdig viden. Hvis du taber på ikke at vide noget, så sørger du for at vide det. Derfor har du også set, at store erhvervsmedier som Wall Street Journal og Financial Times har været blandt de første til at udvikle succesfulde betalingsmodeller. Ligesom det herhjemme har været os og Watch-medierne,« siger Anders Krab-Johansen.
Han påpeger også, at erhvervsjournalistikkens udvikling herhjemme skyldes, at det er et område, hvor DR er »fraværende«. DR gør det svært for de private medier at tjene penge, mener han:
»Vi er i den specielle situation i Danmark, at vi har DR. De har lagt sig ind over så mange formater, at der ikke er mange steder tilbage at udvikle,« siger Anders Krab-Johansen.
Og så er der navnet ”Play”. Der findes allerede TDC Play, TV 2 Play og TV 3 Play. Men Anders Krab-Johansen afviser, at navnet "Børsen Play" er udtryk for manglende fantasi.
»Play er en generel betegnelse for, at noget er on-demand,« fortæller Anders Krab-Johansen.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.