Borgerne kommer tættere på med Facebook

Facebook skaber større nærhed mellem borgere og kommune, og det giver borgerne mulighed for at hjælpe hinanden. Kommunerne skal dog holde øje med indlæg, der går over stregen.
14.08.2012 · 11:48

Facebook skaber større nærhed mellem borgere og kommune, og det giver borgerne mulighed for at hjælpe hinanden. Kommunerne skal dog holde øje med indlæg, der går over stregen.

 
I går kunne journalisten.dk berette om en sag fra Aalborg, hvor en kommunikationsmedarbejder blev liket 2000 gange på Facebook for hendes håndtering af en henvendelse fra en borger.

Men i mange kommunale kommunikationsafdelinger tøver fortsat med at oprette Facebook-profiler. Kun 17 ud af 98 kommuner har officielle kommunesider på Facebook.

Chefkonsulent Jesper Brieghel fra KL har undersøgt større kommuners erfaringer med Facebook. Og her er meldingen, at der er flere fordele end ulemper.

For eksempel bruger borgerne Facebook til at hjælpe hinanden - inden kommunens folk når at svare.
»I Gladsaxe spurgte en borger klokken 22 om aftenen for eksempel om reglerne for tilskud til cykelhjelme. Der var ikke nogen på arbejde så sent om aftenen, men en anden borger kunne svare på spørgsmålet inden for en time. Det betyder, at Facebook giver borgerne er bedre service, og at der også er en besparelsespotentiel i det,« siger Jesper Brieghel.

Tonen skal være personlig

Han peger på, at kommunale Facebook-sider egner sig bedst til information om kulturarrangementer eller store byggeanlæg i lokalområdet. Tonen skal helst være personlig og uformel. Lykkes det, vil borgerne opleve, at de kommer tættere på kommunen.

Til gengæld kan kommuner ikke undgå, at der kommer kritiske indlæg, hvis den er involveret i en kritisk sag. I Næstved Kommune var der for eksempel mange kritiske indlæg på grund af kommunens håndtering af den såkaldte Amy-sag.

»Det var en lille skare af mennesker, som var meget voldsomme i deres kritik. Vi opfordrede kommunen til at give folk luft for deres kritik. Grænsen går selvfølgelig ved, at kommunen også skal beskytte sine ansatte, så trusler og meget grove angreb blev fjernet.«

Sletter sjældent

Det er Jesper Brieghels indtryk, at kommunerne generelt sjældent sletter kritiske indlæg.
»Kommunerne vil gerne dialogen og er ekstremt tilbageholdende med at slette indlæg. Det sker kun, hvis medarbejdere for eksempel bliver kaldt mordere eller pædofile.«

Erfaringerne med Facebook viser også, at borgerne godt ved, at Facebook ikke skal bruges til at give fortrolige oplysninger for at få boligstøtte eller en vuggestueplads.
»Det er ikke sagsbehandling, vi skal lave på Facebook, og det har vi heller ikke fået.«

Kommentar

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04