VIDEO: Så er de første magasiner klar til iPad. Journalisten.dk bringer for første gang smagsprøver på indholdet - både danske og amerikanske.
VIDEO: Så er de første magasiner klar til iPad. Journalisten.dk bringer for første gang smagsprøver på indholdet – både danske og amerikanske.Det danske magasinforlag Bonnier Publications er blandt verdens førende, når det gælder indhold til Apples nye mediesucces. Bonnier har allerede produceret de første iPad-magasiner til det amerikanske marked, og danske er på vej.
Ifølge forlagets udviklingschef er målet at tjene rigtig mange penge på det nye medie, men det bliver svært, mener skeptiker.
4 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Det må siges at være ret naivt at Bonnier tror de vil få den store success med at tage fuld pris for den digitale udgave.
Jeg er helt enig med Søren Prien at der skal betales for indholdet og det tror jeg som også mange mennesker er villige til - Men i betragtning af der ikke er ekstra indhold i den elektroniske udgave og at Bonniers spare tryk og distributions omkostningerne , så var det nok på sin plads at væsentligt sænke prisen på den elektroniske udgave.
Ligeledes er det værd at huske på at en elektronisk udgave kan sælges direkte af Bonnier som derfor kan beholde den fulde pris selv og ikke skal lade butikkerne have en fortjeneste.
Det minder mest af alt om grådighed, frem for en langsigtet tro på mediet. Det er på tide at Danmark bliver mere ambitiøs på medie-fronten.
Hvem er skeptikeren og hvorfor vil det være svært at tjene penge på den måde?
Mht. aviser (kommentarerne ovenfor), så tvivler jeg dog på at folk vil fortsætte med betale for dem - uanset om de er i papirform, ipad format eller noget helt tredie. Folk er simpelthen blevet for vant til at nyheder er gratis tilgængelige på nettet.
Det er tankevækkende at Bonnier vil sælge den digitale udgave til samme pris som papirudgaven, når det (ifølge Tøger Seidenfaden) koster ca. halvdelen at producere den digitale.
Når de ikke giver en added value til oplevelsen, kan de jo reducere prisen for derigennem at øge incitamentet.
Nu er det så, at de danske medier skal tænke hurtigt og kreativt. Hvis iPad kan gøre de såkaldte tablets populære, ligesom de gjorde med iPhone og iPod på henholdsvis smartphone og mp3-afspiller markedet til den brede befolkning, så ER det avisernes redning.
Og hvis aviserne sparer godt og vel halvdelen af deres omkostninger - som Tøger Seidenfaden vurderer - kunne de nemt give en iPad til deres abonnenter (hvis man har Politikens dyreste abonnement).
For at lære deres læsere at bruge den nye teknologi, burde de nok kigge lidt til hvordan det foregår på mobil markedet.
iPad sælger godt i USA og i kølvandet på Apples succes, skal vi nok se et hav af konkurrenter der vil markedsføre deres produkter i langt højere grad end vi har set hidtil. Så hvis aviserne tager de rigtige beslutninger, tror jeg at fremtidens journalistik ikke alene vil overleve, men blive styrket.