Mens TV 2/Danmark forleden måtte vinke farvel til nye betalingskanaler, har det svenske modstykke – TV4 – nu købt sig til et hav af betalings-tv. Bonnier-selskabet overtager Nordens største distributør af betalings-tv, Canal+.
TV 2/Danmark må angiveligt sende misundelige blikke mod vores broderland i dag. TV4-Gruppen, der ejes af Bonnier-konglomeratet, har nemlig befæstet sin position betragteligt med købet af C More Entertainment (Canal Plus) fra tyske ProSiebenSat1. Købet gør dem nemlig øjeblikkeligt til ejer af Nordens største distributør af betalings-tv.
Overtagelsen kommer endda blot få dage efter, at TV 2/Danmark måtte opgive de endda langt mere beskedne planer om at ekspandere inden for betalings-tv. Danmarks toneangivende kabel-tv-distributør, YouSee, meddelte således i sidste uge, at det er slut med nye betalings-kanaler fra TV 2 – efter de seneste års udvidelse med News, Sport, Charlie, Zulu og Film.
Nu får svenske TV4 til gengæld muligheden for at gøre det stik modsatte, hvilket anses for væsentligt i disse år, hvor traditionelt reklame-tv taber terræn.
Købet af Canal Plus indebærer da også, at Bonnier nu står langt stærkere på markedet for betalings-tv, skriver Dagens Media. Og måske vigtigst af alt: Gennem købet af Canal Plus gør TV4-Gruppen sig langt mindre afhængige af reklameindtægter.
Det Bonnier-ejede tv-selskab har i alt betalt 320 mio. euro – ca. 2,4 mia. kr. – for Canal Plus, hvilket ifølge selskabets adm. direktør, Jan Scherman, er en "rimelig pris". Han lægger samtidig vægt på, at Canal Plus har et vældigt godt udbud af rettigheder til sport, film og tv-serier.
»Vi har i lang tid arbejdet på at styrke indtægterne, som ikke er konjunkturafhængige. Det er godt for TV 2 på lang sigt. Nu får vi også en stærkere position i Norden, hvilket længe har været en ambition,« udtaler Jan Scherman.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.