Pressefoto
Bonnier overvejer at anke den bøde på 13 millioner svenske kroner, som mediehuset har fået fra det svenske datatilsyn Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
Det oplyser kommunikationsdirektør i Bonnier Elsa Falk i et skriftligt svar til Journalisten.
Tilsynet har givet en bøde til Bonnier for at benytte brugernes adfærdsdata til markedsføring uden samtykke.
”Tilsynet refererer til et tidligere samarbejde mellem en række virksomheder i Bonnier Group, hvor Bonnier News vurderede, at den fælles behandling af kunde- og brugerdata kunne udføres ud fra et hensyn til en “interesseafvejning” i forhold til GDPR-reglerne,” lyder det i det skriftlige svar.
”Vi mener, at vi under samarbejdet har truffet omfattende foranstaltninger for at sikre en rimelig og afbalanceret behandling af personoplysninger, og vi er ikke enige i IMY’s vurdering,” lyder det videre.
Ifølge Elsa Falk har det primært været Bonniers svenske magasiner, der har været involveret i brugen af den omtalte data. De danske udgivelser under Bonnier var en del af samarbejdet, men kun magasiner rettet mod det svenske marked har været direkte involveret, forklarer hun videre.
”Det koncerndækkende samarbejde eksisterer ikke længere. Og da vi ikke er enige i IMYs afgørelse, overvejer vi at anke denne.”