Bonnier: Gratis indhold kiksede

Den svenske mediegigant Bonnier har siddet på den nordiske medietrone gennem både aviskrise og finanskrise. Men der er blevet begået nogle publicistiske brølere. Og nu er det tid til revanche, fortæller Carsten Almqvist fra Bonnier Digital og Bonnier Business.

Den svenske mediegigant Bonnier har siddet på den nordiske medietrone gennem både aviskrise og finanskrise. Men der er blevet begået nogle publicistiske brølere. Og nu er det tid til revanche, fortæller Carsten Almqvist fra Bonnier Digital og Bonnier Business.Svenske Bonnier er efter et årti med oplagsfald for betalingsaviserne og senest en global finanskrise stadig størst på det nordiske mediemarked med en omsætning på omkring 2,3 milliarder euro. Og det for de nordiske medieaktiviteter alene.

Men der er begået nogle store fejl. Og nu skal der rettes op.

Det meddeler Bonniers topchef i et interview med Berlingske Business:

"Vi kan lige så godt være ærlige. Vi har lavet en række fejltrin, og det største var, at vi som resten af industrien for 15 år siden i en form for eufori over det nye medie, 'internet', stressede løsninger frem, der var spændende publicistisk, men som helt tilsidesatte spørgsmålet om, hvoran man skulle tjene penge," siger adm. direktør for Bonnier Digital og Bonnier Business Carsten Almqvist til Berlingske. 

Han peger blandt andet på, at den oplagte mulighed for at kombinere stærke brands og journalistisk troværdighed med internettets fortræffeligheder kiksede allerede, da man fra begyndelsen besluttede at stille alt indhold gratis til rådighed for internetlæserne.

"Vi troede, at hvis vi fik nok trafik på vores onlineaviser, så kunne vi sælge annoncer ved siden af journalistikken, som vi gjorde det på print. Men bortset fra to undtagelser har alle i branchen tabt enorme summer på den strategi," siger Carsten Almqvist til Berlingske Business. 

Mens andre store mediehuse som Wall Street Journal og Financial Times har lanceret betalingsmure det seneste år, så tror Bonnier ikke på, at det er vejen frem. Slet ikke efter at man i 15 år har vænnet brugerne til, at alt var gratis.

I stedet satser Bonnier på at udvikle fælles tekniske løsninger på tværs af Norden og samme platform for alle websites, så de kan knyttes sammen med links og henvisninger på kryds og tværs. Og dermed sikre sig langt større trafik.

0 Kommentarer