
Hvis Nadia Nadim eller andre spillere laver 'skandaler' ved EM i England, kommer bold.dk til at dække det lige så kritisk, som hvis deres dækning ikke havde været sponsoreret, lover chefredaktør René Schrøder. Foto: Johnny Pedersen/Ritzau Scanpix
Da EM for kvinder blev skudt i gang i England onsdag, meddelte Danmarks største fodboldssite bold.dk og den globale virksomhed Visa samtidig ud, at de har indgået et ’partnerskab’ om at ’mobilisere interessen for kvindefodbold’.
Det skete i en fælles pressemeddelelse onsdag aften.
Konkret har Visa givet bold.dk et sponsorat, som betaler for, at fodboldmediet sender to reportere til England og dækker turneringen. Derudover har pengene fra Visa også betalt for, at bold.dk har udviklet et digitalt univers om EM for kvinder, og de betaler for, at bold.dk’s redaktion i København kan skrive om turneringen.
”Det giver os en fin mulighed for at dække kvindernes EM-slutrunde, som vi på ingen måde ville have haft ellers,” siger René Schrøder, chefredaktør på bold.dk.
Vores levebrød
Bold.dk giver altså EM for kvinder massivt mere omtale redaktionelt, end turneringen ellers ville have fået – en turnering, som Visa er hovedsponsor på og derfor har en åbenlys kommerciel interesse i at få omtale af.
”Vi elsker kvindefodbold og fodbold generelt på bold.dk, og vi har ikke haft mulighed for at beskæftige os ret meget med kvindefodbold. Det får vi mulighed for nu,” siger René Schrøder.
Dermed er I også med til at indfri nogle kommercielle interesser hos Visa. Hvad er dine overvejelser om det?
”Det er vores levebrød at have kommercielle partnerskaber,” siger René Schrøder.
”Så når der kommer en partner og spørger, om vi – Danmarks største fodboldmedie – kunne tænke os at levere en solid kvalitetsdækning af denne her slutrunde, så kigger vi udelukkende på, om det er en god forretning for os, og om det kan give noget superfedt indhold til vores platforme.”
Dækker også ‘skandalerne’
René Schrøder lover, at bold.dk giver EM-turneringen en lige så kritisk dækning, som hvis reporterne var af sted uden Visa-sponsoratet i ryggen.
”Jeg kan godt garantere, at vi dækker de kritiske og negative historier, der måtte opstå, lige så kritisk, som hvis det havde været vores superliga-dækning eller herrernes a-landshold,” siger René Schrøder.
”Så hvis Lars Søndergaard går amok på et pressemøde og sviner den danske journaliststand til, så dækker vi det. Hvis Nadia Nadim laver en Nicklas Bendtner og hiver op i trøjen og har undertøj på, hvor der står Paddy Power, så dækker vi den skandale, ja, det kan jeg godt garantere.”
Chefredaktøren understreger, at det ikke er Visa, som har besluttet, hvordan bold.dk skal indrette sig redaktionelt til at dække turneringen, men at han selv har lavet et overslag på, hvor meget det vil koste bold.dk at give EM for kvinder en dækning på niveau med den dækning, herrernes VM fik i 2018, og det har Visa sagt ja til.
”Men det er klart, hvis ikke Visa gav os det sponsorat, kunne vi ikke sende de to reportere af sted,” siger René Schrøder.
Han vil ikke oplyse størrelsen på sponsoratet.
Tæller ikke som sponsoreret indhold
I René Schrøders øjne er det forkert at kalde artiklerne fra EM-turneringen for ’sponsoreret indhold’.
”Visa har ikke noget som helst at skulle have sagt om et eneste punktum, vi sætter i vores artikler. Men omvendt ville vi ikke have mulighed for at dække denne her turnering så intenst uden deres økonomiske støtte,” siger han.
På bold.dk står der, at ”EM for kvinder på bold.dk er støttet af visa”, men det kommer ikke til at stå ved de enkelte artikler, at de er skrevet for Visa-sponsoratet.
”Nej, det kommer ikke til at stå ved selve artiklerne. Men når du er inde i universet, så står der, at du er inde i et univers, som er støttet af Visa, så det kan man tydeligt se,” siger René Schrøder.
Han sammenligner det med, når andre virksomheder på store fodbolddage køber såkaldte ejerskaber, det vil sige køber al annonceplads på sitet for en hel dag, for eksempel fordi det er transfer deadline dag, så trafikken er særligt stor.
”Så lægger de et beløb for at få ejerskabet, og så ligger deres annoncer flankeret rundt om alle artiklerne. Der skriver vi jo heller ikke, at ”denne artikel er sponsoreret af XX,” siger René Schrøder.
Men her er I med jeres redaktionelle indhold med til at skabe omtale af en event, som Visa har stor kommerciel interesse i omtale af. Bør det ikke fremgå?
”Jeg synes, vi markerer det ganske tydeligt.”
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.