Bo Bedre taber på Facebook – men vinder på Pinterest

Da trafkken fra Facebook dykkede, begyndte Bo Bedre at bruge Pinterest. ”Vi er agile. Når en kanal fader ud, kan vi køre en anden i stilling,” sammenfatter Bo Bedres digitale redaktør, May Kjærsgaard, der her giver gode råd

I takt med at flere medier meldte om lavere trafik fra Facebook, gik Bo Bedres digitale redaktør, May Kjærsgaard, i efteråret i gang med at undersøge alternativer til Facebook.

”Facebook var en kæmpestor trafikdriver for os, så vi var derfor sårbare, fordi ændringerne i algoritmen ville påvirke trafikken,” siger May Kjærsgaard.

May Kjærsgaard konkluderede, at Benjamin Media nu skulle prøve andre kanaler – for eksempel Pinterest. Det træk har givet pote.

”På et år har vi løftet trafikken på Pinterest med 400 procent. Takket være Pinterest er vi ikke dykket på sociale medier, selv om vi har mistet 40 procent af trafikken fra Facebook,” forklarer hun.

Faldende rækkevidde siden januar

Som Journalisten tidligere har skrevet, er rækkevidden for en række kommunikationsafdelingers Facebook-sider faldet dramatisk siden januar 2018. Ændringerne bunder i, at Facebook ønsker, at brugerne skal præsenteres for flere opslag fra venner og familie og færre fra professionelle virksomheder og organisationer.

For tre uger siden sagde chief of digital media i Folkekirkens Nødhjælp Lars Damgaard Nielsen for eksempel til Journalisten:

”Vores organiske reach er halveret, og dét er en udfordring. Tidligere fik vi meget foræret, når vi brugte Facebook. Nu har vi ikke så let spil som tidligere.” 

5 millioner brugere

I dag har Bo Bedre 5 millioner månedlige brugere på Pinterest, oplyser May Kjærsgaard.

Pinterest er en virtuel opslagstavle, hvor du kan ‘pinne’ billeder. Det er et billedfokuseret socialt medie, ligesom Instagram, hvor især billeder med mad, DIY (gør det selv), indretning og mode er fremtrædende.

Fordelen ved Pinterest er, at man kan linke fra opslaget til sit eget site. På Instagram kan man også linke fra en story, men kun i 24 timer, så forsvinder opslaget.

May Kjærsgaard siger, at Pinterest først og fremmest er relevant for medier, der har noget at byde på visuelt.

”Man skal have noget at vise frem,” siger hun.

Kun få Pinterest-eksperter

I arbejdet med at lære Pinterest at kende har May Kjærsgaard bemærket, at der sammenlignet med Facebook er meget få Pinterest-eksperter. Det gør det svært at finde kvalificeret viden.

”Det vil tage dig 100 år at læse alle teksterne om Facebooks algoritmer. Til sammenligning har nærmest ingen skrevet om Pinterest,” forklarer May Kjærsgaard.

Hendes råd er, at mediet skal tænke i søgeordsoptimering (SEO), hvis det skal have succes på Pinterest. Brugerne finder nemlig deres indhold gennem søgninger – ikke fordi de følger Benjamin Medias opslagstavler.

”Man skal have styr på SEO, fordi det handler om at kende de søgeord, folk bruger,” siger hun.

Bo Bedre får betydeligt mere trafik fra søgninger (600.000 visninger) end fra direkte følgere (40.000 visninger).

May Kjærsgaard siger, at Benjamin Media ikke nødvendigvis forventer at indgå et livslangt forhold til Pinterest.

”Men vi har med skiftet vist, at vi er agile. Når en kanal fader ud, kan vi køre en anden i stilling. Vi er også sårbare over for, at Pinterest laver ændringer. Derfor er det vigtigt, at vi ikke lægger alle vores æg i én kurv,” siger hun.

0 Kommentarer