Hvad skal der være på alle de platforme?
INDHOLD. Danske chefredaktører tilbeder en ny gud. Den hedder platform. Det er ikke så vigtigt, hvad der er på platformene. Bare der er nok af dem. Hvem har flest? Det er det, der tæller.
Poul Madsen er også med i tilbedelsen. Jeg elsker Ekstra Bladet. Så jeg stillede mig beredt op foran TV Avisen den aften, du blev udnævnt til chefredaktør. For hvad skal der nu ske med avisen?
Får vi nu at vide, hvor I vil hen i Fjerritslev og Sønder Felding og på Rådhuspladsen? Skal vi have genoplivet kampagnejournalistikken? Eller gå efter flere solo-historier? Hvad med de sociale klagesager? Hvornår er de relevante?
Hvor meget må det spektakulære fylde? Er det overhovedet en skam at lade det fylde? Skal den gammeldags afslørende journalistik op på varehylden igen? Eller er samfundet ikke sort og hvidt nok til den slags i dag?
Så skal der i virkeligheden afdækkes snarere end afsløres?
Og hvad med forbrugerjournalistikken? Den æder sig ind overalt. Spalte for spalte. Sendeflade for sendeflade. Er DET fremtidens mantra i vores fag, og er det ok, fordi det er det, der i virkeligheden interesserer os alle sammen mest? Eller hører forbrugerundersøgelser hjemme på car-kontoret med særtillæg?
Skal journalister koncentrere sig om at afdække, afsløre, vinkle og jagte nyheder, gerne sensationer, for det er vel inderst inde det, vi er gået ind i det her fag for at gøre. Det er det, vi skal bruges til – det vi forhåbentlig helst vil … og TØR, hvis det ikke er for længe siden, vi har været på jagt.
Eller er det ikke vejen i dag? Skal vi hellere bruge vores tid på at finde ud af, hvor mange fibre der bør
være i Stryhns leverpostej? Eller hvor mange ram,
der må gå tabt i computeren, før vi kan sparke den tilbage i hovedet på Elgiganten?
Hvad skal vi med indholdet? Jeg stod spændt som en flitsbue, da Bildsøe og Madsen skulle til at snakke om indhold, for så kunne det være, at andre chefredaktører fik et spark til at diskutere indhold igen. Men jeg faldt helt sammen, for jeg hørte kun ordet platform. Igen og igen.
Vi journalister er ligeglade med, om vi kommer på papir, på net, i radio eller tv, for vi ved godt, at vi skal være der, hvor brugerne leder efter os. Men det er altså en formssag. Den er bare kommet til at fylde så meget, at vores chefredaktører ikke længere kan huske noget om indholdet, når de bliver spurgt. Eller er det, fordi I hader, at indhold koster penge til research og journalister?
»Content is King« buldrer det mere og mere påtrængende i den amerikanske medieverden. Kan vi herhjemme ikke i det mindste lade indhold være prins eller prinsesse for et øjeblik?
Kære Poul Madsen og alle andre chefredaktører. Stop platform-snakken. Kom med nogle bud på indholdet. Vi længes.
Eller måske har vi allerede fået et svar i den seneste medieundersøgelse fra Accenture, der viser, at »62 pro-
cent af beslutningstagerne i mediebranchen anser 'nye medieplatforme' som den vigtigste vækstfaktor, mens 31 procent anser indhold for at være det.«
Birgit Rostrup er ansat på DR Nordjylland og har tidligere været ansat på Ekstra Bladet.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.