search

Billed-Bladet må bøde 150.000 kr.

Det lignede tyveri ved højlys dag. Siden erkendte Danmarks royale ugeblad, at det var brud på loven, da de i januar bragte Berlingske Tidendes solo-interview med kronprinseparret . Nu beklager Billed-Bladet og betaler 150.000 kr.

Det lignede tyveri ved højlys dag. Siden erkendte Danmarks royale ugeblad, at det var brud på loven, da de i januar bragte Berlingske Tidendes solo-interview med kronprinseparret . Nu beklager Billed-Bladet og betaler 150.000 kr.

En hel forside og otte sider med tekst taget direkte fra Berlingske Tidende.

Så omfattende var 'genbruget', da Billed-Bladet i starten af i år copy-pastede Berlingske Tidendes eksklusive interview fra lillejuleaften med Mary og Frederik. Der gik da heller ikke mange uger, før Billed-Bladet selv erkendte, at der var tale om en krænkelse af ophavsretten. Dengang dog med undskyldningen, at man havde handlet "i god tro".

Efterfølgende fastholdt Billed-Bladets advokat Per Håkon Schmidt fra advokatfirmaet Plesner, at der naturligvis ikke var tale om nogen »bevidst ulovlig tilegnelse af interviewet«. »Billed-Bladet var i fuldstændig god tro,« lød det blandt andet i forklaringen.

Nu er sagen dog endt med et forlig. Billed-Bladet betaler 150.000 kroner i erstatning til Berlingske Tidende, hvoraf de 30.000 kr. er direkte godtgørelse til journalisten, der interviewede kronprinseparret. Og den øvrige del af erstatningen på 120.000 kr. deles ligeligt mellem Berlingske Tidende og journalisten.

Beløbsstørrelsen er dog ud over, hvad Billed-Bladets advokat selv anser for rimeligt. I en skrivelse mellem parternes advokater skriver Per Håkon Schmidt således blandt andet følgende:

»Jeg har derfor anbefalet Billed-Bladet at strække sig ud over, hvad jeg anser for en rimelig økonomisk kompensation, og i forhold til det allerede tilbudte beløb på 85.000 kr. til dækning af reportagen esklusive billeder, vedlægges der hermed check stor kr. 150.000 kr. til dækning af betaling for reportagen, såvel som de i forhold til journalist Karen Margrethe Schelins uberettigede redigeringer i hendes tekst.«

Advokaten bemærker herefter, at retten til at forkorte en indkøbt tekst normalt er indeholdt i betalingen af rettigheder til at bringe teksten.

»Det fremsendte beløb indeholder derfor, efter min opfattelse, en betydelig ekstra betaling svarende til det dobbelte af betalingen for interviewet med Prins Joachim ud fra mine klienters ønske om at undergå en retssag,« skriver Per Håkon Schmidt fra advokatfrimaet Plesner.

Som en del af forliget bringer Billed-Bladet en beklagelse i denne uges udgave af det royale ugeblad.

Læs også: Billed-Bladet og Berlingske i fortsat fejde.

Kommentarer
2
Finn Arne Hansen
20.05.08 19:02
Re: Billed-Bladet må bøde 150.000 kr.
Latterligt beløb, shame on Berlingske! Det ødelægger jo muligheden for andre for at får ordentlige erstatninger. Det skulle have været i millionstørrelsen, når man ved, hvilken værdi det havde for Billed-Bladet!
Fremhævet af Journalisten
preben nyborg madsen
21.05.08 05:04
Re: Billed-Bladet må bøde 150.000 kr.

Mage til frækhed af Billed Bladet og nu også de halvfornærmede kommentarer af det royale tyveknægtblads advokat. Jeg er enig med ovennævnte - Billed Bladet skulle fandme have haft et smæk over nallerne i million-klassen. Bare fordi de ikke selv snakker med de kongelige, så stjæler de det eksklusive stof fra andre, som godt kan finde ud af at få et interview hjem.

Billed Bladet - en mærkelig fisk i medielandskabet...

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen