Bid vagthunden, Jens Jørgen og Jakob

MEDIEKRITIK. I Journalisten 01/2009 undrer Finn Arne Hansen sig over, at Journalisten.dk tager brødet ud af munden på andre journalistiske arbejdspladser ved at sælge bannerannoncer, og han beklager, at der ikke er nok fagligt stof i bladet og på nettet.

MEDIEKRITIK. I Journalisten 01/2009 undrer Finn Arne Hansen sig over, at Journalisten.dk tager brødet ud af munden på andre journalistiske arbejdspladser ved at sælge bannerannoncer, og han beklager, at der ikke er nok fagligt stof i bladet og på nettet. Som chef for det eneste medie, der ligger i direkte konkurrence med Journalisten.dk, mener jeg, at det første kritikpunkt er forfejlet, mens det næste til gengæld er væsentligt.
Naturligvis skal Journalisten både på papir og på nettet have mulighed for at sælge annoncer. De håndører, som på den måde går fra andre medier, er jo helt ligegyldige i sammenligning med, hvilken gavn pengene gør på Journalisten, hvor der jo også er arbejdspladser at forsvare.
Når det gælder indholdet, er jeg til gengæld enig i, at der er et problem. På Journalisten.dk er den øjensynlige målsætning at blive det førende medienyhedssite. Fokus er i høj grad på de samme nyheder som Business.dk, Borsen.dk, epn.dk og MediaWatch.dk sammen med morgenavisernes printudgaver i forvejen tager sig af, og succeskriteriet er at være hurtigst med nyhederne om TV 2's økonomi, Mecoms aktiekurs og de seneste læsertal. Det er en kamp, som Journalisten ikke kan vinde, men det er også en kamp, som Journalisten.dk efter min mening ikke burde kæmpe.
Der er nemlig ingen af konkurrenterne, der kan påtage sig terrier-rollen. Der er et gigantisk hul i dækningen af mediebranchen. Lad os få historierne om historierne. Lad os høre om journalistiske arbejdsmetoder. Om båndene mellem erhvervslivet og journalisterne, der beskriver det. Om luderture, korruption og utætte skotter.
I de senere år har erhvervsliv og organisationer opgraderet indsatsen på kommunikations- og PR-området så voldsomt, at magtforholdene har forskubbet sig. Det er et stort demokratisk problem, og Journalisten burde derfor se det som sin væsentligste opgave at holde vagthundens gebis skarpslebet.
Naturligvis skal Journalisten både på print og online beskæftige sig med mediemarkedet, så de danske journalister kan få udlagt, hvad økonomien betyder for deres arbejde. Men Journalisten skal først og fremmest påtage sig ansvaret som Danmarks eneste mediekritiske magasin.

Ole Nørskov, chefredaktør, MediaWatch.dk

0 Kommentarer