»Beyoncé skal jo ikke bestemme, hvordan vi redigerer avisen«

Danske pressefotografer var forment adgang, da den amerikanske sangerinde Beyoncé i går spillede i Parken. I stedet fik de stjernens egne pr-fotos. »Så vil vi hellere bruge et to år gammelt billede optaget på redaktionelle vilkår,« siger EB’s fotochef. »Vi ser det i stigende grad,« siger Berlingskes billedchef

»Beyoncé er selvfølgelig i sin gode ret til selv at bestemme, hvem der må komme til hendes koncerter. Men jeg synes, det er en mærkelig og kedelig tendens, at hun fravælger professionelle fotografer.«

Sådan siger Søren Lorenzen, billedchef på Berlingske, oven på søndagens koncert med den amerikanske sangerinde Beyoncé i Parken i København. Her var pressefotografer fra alle danske medier forment adgang. I stedet kunne medierne bruge de pr-fotos, som verdensstjernens egen fotograf tog til koncerten.

Det har de valgt ikke at gøre på Ekstra Bladet, fortæller avisens fotochef, Jakob Boserup. Han er ligesom sin kollega på Berlingske kritisk over for Beyoncés fotoforbud.

»Det handler jo om, at hun vil styre de billeder, der kommer ud i verden, og det ligger meget langt fra vores pressetradition i Danmark. Så vil vi hellere bruge et to år gammelt billede optaget på redaktionelle vilkår. Beyoncé skal jo ikke redigere Ekstra Bladet – det skal vi selv,« siger han til Journalisten.

Informations fotochef, Sigrid Nygaard, er enig. Hun er pt. på ferie, men hun har foreslået redaktionen at få lavet en tegning af Beyoncé i stedet for at bringe et arkivfoto eller et pr-foto.

»Sidste gang Beyoncé spillede i Danmark, bragte vi en hvid boks i stedet for et billede. For Beyoncé skal jo ikke bestemme, hvordan vi redigerer avisen,« siger hun til Journalisten.

Fotochef: De redigerer i virkeligheden

Ifølge Søren Lorenzen fra Berlingske bliver fotoforbuddet til medierne endnu mere mærkeligt af, at det fremmødte publikum uhindret kunne knipse løs på deres smartphones under koncerten. 

»Alle amatørfotograferne poster jo deres billede på sociale medier osv., så hun kan jo alligevel ikke styre, hvad der kommer ud. Og alt andet lige burde professionelle fotografers billeder jo være bedre,« siger han.

På hans avis har de valgt at bruge de billeder fra koncerten i Parken, som de har fået fra Beyoncés organisation. Af billedteksterne og selve anmeldelsen fremgår det, at Berlingskes egne fotografer var nægtet adgang. 

Hvad er i praksis forskellen på de billeder, I har fået af Beyoncé på scenen, og så de billeder, I selv kunne have taget?

»Sagen er jo, at vi ikke ved, hvilke kriterier hendes billeder er udvalgt efter. Om hun for eksempel selv har udpeget de billeder, der tegner et glamourøst billede af hende, mens hun har fravalgt alle de andre. I så fald er de jo inde og redigere ved virkeligheden på en måde, som vi ikke gør i journalistik. Fotografi er som det skrevne ord; der ville vi heller ikke acceptere, at kilden sorterer citater fra,« siger Søren Lorenzen.

En tendens

Ifølge fotocheferne fra både Berlingske, Ekstra Bladet og Information er det efterhånden langtfra usædvanligt, at de danske medier bliver mødt med fotoforbud eller omfattende juridiske foto-kontrakter, når store verdensstjerner gæster landet for at give koncert.

Da den britiske sangerinde Adele i maj spillede i Forum, havde et enkelt billedbureau for eksempel fået eksklusiv ret til at dække koncerten. Dengang valgte Information at bringe deres anmeldelse uden billede og forklarer hvorfor. Avisen indvilger aldrig i at imødekomme stjerners krav, fortæller Sigrid Nygaard.

»Vi har den tit oppe at vende, og hver gang det sker, prøver vi at finde en anden måde at dække det på,« siger hun. 

På Berlingske skriver de heller aldrig under på stjernernes fotokontrakter, der kan indeholde krav om, at billederne skal godkendes af kunstnerne selv. 

»Vi ser det i stigende grad. Og heldigvis har vi en god tradition i dansk presse om, at vi aldrig underskriver de der fotokontrakter. Hvis de kræver det, så møder vi ikke op,« siger Søren Lorenzen.

Jakob Boserup fra Ekstra Bladet fortæller, at fotocheferne fra en række danske dagblade for nyligt mødtes for at diskutere de stadigt hyppigere fotoforbud eller fotokontrakter.

»Hver eneste gang får jeg den tanke, at vi måske bare burde ignorere de stjerner, de møder os med den slags krav. Men hensynet til vores læsere vejer alligevel altid tungest. De har jo krav på en anmeldelse af koncerten,« siger han.