search

»Beyoncé skal jo ikke bestemme, hvordan vi redigerer avisen«

Danske pressefotografer var forment adgang, da den amerikanske sangerinde Beyoncé i går spillede i Parken. I stedet fik de stjernens egne pr-fotos. »Så vil vi hellere bruge et to år gammelt billede optaget på redaktionelle vilkår,« siger EB’s fotochef. »Vi ser det i stigende grad,« siger Berlingskes billedchef

»Beyoncé er selvfølgelig i sin gode ret til selv at bestemme, hvem der må komme til hendes koncerter. Men jeg synes, det er en mærkelig og kedelig tendens, at hun fravælger professionelle fotografer.«

Sådan siger Søren Lorenzen, billedchef på Berlingske, oven på søndagens koncert med den amerikanske sangerinde Beyoncé i Parken i København. Her var pressefotografer fra alle danske medier forment adgang. I stedet kunne medierne bruge de pr-fotos, som verdensstjernens egen fotograf tog til koncerten.

Det har de valgt ikke at gøre på Ekstra Bladet, fortæller avisens fotochef, Jakob Boserup. Han er ligesom sin kollega på Berlingske kritisk over for Beyoncés fotoforbud.

»Det handler jo om, at hun vil styre de billeder, der kommer ud i verden, og det ligger meget langt fra vores pressetradition i Danmark. Så vil vi hellere bruge et to år gammelt billede optaget på redaktionelle vilkår. Beyoncé skal jo ikke redigere Ekstra Bladet – det skal vi selv,« siger han til Journalisten.

Informations fotochef, Sigrid Nygaard, er enig. Hun er pt. på ferie, men hun har foreslået redaktionen at få lavet en tegning af Beyoncé i stedet for at bringe et arkivfoto eller et pr-foto.

»Sidste gang Beyoncé spillede i Danmark, bragte vi en hvid boks i stedet for et billede. For Beyoncé skal jo ikke bestemme, hvordan vi redigerer avisen,« siger hun til Journalisten.

Fotochef: De redigerer i virkeligheden

Ifølge Søren Lorenzen fra Berlingske bliver fotoforbuddet til medierne endnu mere mærkeligt af, at det fremmødte publikum uhindret kunne knipse løs på deres smartphones under koncerten. 

»Alle amatørfotograferne poster jo deres billede på sociale medier osv., så hun kan jo alligevel ikke styre, hvad der kommer ud. Og alt andet lige burde professionelle fotografers billeder jo være bedre,« siger han.

På hans avis har de valgt at bruge de billeder fra koncerten i Parken, som de har fået fra Beyoncés organisation. Af billedteksterne og selve anmeldelsen fremgår det, at Berlingskes egne fotografer var nægtet adgang. 

Hvad er i praksis forskellen på de billeder, I har fået af Beyoncé på scenen, og så de billeder, I selv kunne have taget?

»Sagen er jo, at vi ikke ved, hvilke kriterier hendes billeder er udvalgt efter. Om hun for eksempel selv har udpeget de billeder, der tegner et glamourøst billede af hende, mens hun har fravalgt alle de andre. I så fald er de jo inde og redigere ved virkeligheden på en måde, som vi ikke gør i journalistik. Fotografi er som det skrevne ord; der ville vi heller ikke acceptere, at kilden sorterer citater fra,« siger Søren Lorenzen.

En tendens

Ifølge fotocheferne fra både Berlingske, Ekstra Bladet og Information er det efterhånden langtfra usædvanligt, at de danske medier bliver mødt med fotoforbud eller omfattende juridiske foto-kontrakter, når store verdensstjerner gæster landet for at give koncert.

Da den britiske sangerinde Adele i maj spillede i Forum, havde et enkelt billedbureau for eksempel fået eksklusiv ret til at dække koncerten. Dengang valgte Information at bringe deres anmeldelse uden billede og forklarer hvorfor. Avisen indvilger aldrig i at imødekomme stjerners krav, fortæller Sigrid Nygaard.

»Vi har den tit oppe at vende, og hver gang det sker, prøver vi at finde en anden måde at dække det på,« siger hun. 

På Berlingske skriver de heller aldrig under på stjernernes fotokontrakter, der kan indeholde krav om, at billederne skal godkendes af kunstnerne selv. 

»Vi ser det i stigende grad. Og heldigvis har vi en god tradition i dansk presse om, at vi aldrig underskriver de der fotokontrakter. Hvis de kræver det, så møder vi ikke op,« siger Søren Lorenzen.

Jakob Boserup fra Ekstra Bladet fortæller, at fotocheferne fra en række danske dagblade for nyligt mødtes for at diskutere de stadigt hyppigere fotoforbud eller fotokontrakter.

»Hver eneste gang får jeg den tanke, at vi måske bare burde ignorere de stjerner, de møder os med den slags krav. Men hensynet til vores læsere vejer alligevel altid tungest. De har jo krav på en anmeldelse af koncerten,« siger han.

Kommentarer
7
Lars Lindskov
25.07.16 14:39
Kære Søren

Kære Søren

Er dette ikke lidt dobbeltmoralsk?



"Hvad er i praksis forskellen på de billeder, I har fået af Beyoncé på scenen, og så de billeder, I selv kunne have taget?

»Sagen er jo, at vi ikke ved, hvilke kriterier hendes billeder er udvalgt efter. Om hun for eksempel selv har udpeget de billeder, der tegner et glamourøst billede af hende, mens hun har fravalgt alle de andre. I så fald er de jo inde og redigere ved virkeligheden på en måde, som vi ikke gør i journalistik. Fotografi er som det skrevne ord; der ville vi heller ikke acceptere, at kilden sorterer citater fra,« siger Søren Lorenzen."

Jeg er helt enig med dig i, at det skrevne ord og det journalistiske fotografi skal ligestilles, men det gør I jo netop ikke med denne holdning, når I alligevel bringer reklamebillederne. Hvis vi skal fastholde sammenligningen vil det vel svare til, at statsministerens presseafdeling leverer det skrevne ord til Berlingske, hvis han ikke vil interviewes - eller Nordeas presseafdeling skriver om Panama…..

Iøvrigt er det et meget gammelt problem, som vi har kæmpet imod i masser år - det bliver ikke bedre, når billederne bliver brugt på denne måde. Det hjælper heller ikke, at EB mener de holder fanen højt ved at bringe en stribe såkaldte arkivfotos, når billederne er taget i andre lande, hvor fotograferne har skrevet under på fotokontrakter.

Jeg synes det er fint med varedeklarationer i medierne, men dette er ganske enkelt for dobbeltmoralsk, men der er selvfølgelig mange klik i kvinder i læder……


i al fredsommelighed
Lars Lindskov
formand / PF
Fremhævet af Journalisten
Kim Wilde
26.07.16 11:58
Artister på Beyoncés niveau
Artister på Beyoncés niveau lever af deres image, på samme måde som medierne lever af deres profil (der udleves gennem deres redigering).

Medierne kunne godt have en interesse i, at det billede der blev viderebragt, havde kant og adskilte sig fra "normalen". Dvs. at situationer hvor Beyoncé i 1/100 af et sekund vrænger næse, er ved at snuble, står akavet, er ved at tabe mikrofonen (fortsæt selv listen ...), ville højst sandsynligt blive det, der blev valgt som illustration.

Og jeg kan godt allerede nu høre argumenterne: "nej nej, vi er uskyldsrene i mediebranchen - vi vil blot beskrive virkeligheden som den er."

Nej! I vil have klik og læsere, og den vinkel - helt bogstaveligt - er den I vælger.

Så jeg forstår godt Beyoncé og andre artister.

Ville I turde overlade til mig, at redigere jeres avis?

God sommer!
Kim Wilde
Fremhævet af Journalisten
Søren Rasmussen
28.07.16 03:58
Det næste bliver vel at de
Det næste bliver vel at de store navne kommer med deres egne anmeldelser af koncerterne? - så de kan understøtte deres image.
Nej tak. Det er et skråplan, og i tråd med tidens tendens, om selviscenesættelse og forlorenhed.
Lad medierne udføre deres dokumentationsopgave. Både i tekst og foto. Og lad så den frie markedsmekanisme afgøre, hvilke medier der kan leve af det.
Fremhævet af Journalisten
Camilla Bjerre
28.07.16 13:56
Præmisen om at avisen vil
Præmisen om at avisen vil vælge et billede, hvor artisten er ved at snuble eller andet, den køber jeg ikke. Hvad er argumentet for at vælge sådan et billede? Jeg har så meget tillid til min egen branche, at den selvfølgelig vil vælge det billede, der er bedst, og som supplerer anmeldelsen bedst. Jeg kan ikke se, hvorfor man skulle handle anderledes.
Fremhævet af Journalisten
Søren Lorenzen
29.07.16 10:09
Kære Lars

Kære Lars
Jeg er jo grundlæggende enig med dig. I teorien i hvert fald. For noget andet er praksis, og netop denne situation er vanskelig at generalisere over.

Jeg mener, man skal vælge sine kampe, og kampen mod Beyoncés beslutning om at fotografer ikke har adgang til hendes shows, er ikke en kamp hverken du eller jeg kan vinde ved at manifestere tomme huller i aviser og på net, der hvor fotoet skulle have været. Det fører i min optik ikke til andet end læsernes undren.

Så kan man undlade at bringe billeder - eller bringe en tegning. Det er bestemt en diskussion værd og en farbar vej. Men i sagen 'koncertbilleder af Beyoncé, er det på en redaktion også en diskussion værd, om man skal bringe nogle tilgængelige PR-fotos, så interesserede læsere kan få et indblik i, hvordan hun så ud på scenen i København, mod så netop at varedeklarere, at der er tale om PR-fotos og ikke redaktionelle billeder. I denne sag valgte vi det sidste. Som en service til læserne. og fordi billederne egentlig ikke var specielt stylede eller i særlig grad 'lugtede' af promotion. Og giver billederne også 'klik', som du nævner, vender jeg iøvrigt ikke ryggen til pengene. De er som bekendt nødvendige for at kunne bedrive journalistisk virksomhed - ganske som annoncerne på print. Men klik er ikke drivkraften i argumentationen om hvorvidt nogle få PR-fotos skal bringes til en anmeldelse af Beyoncé.

Eksemplerne, du nævner fra Statsministeriets pressecenter og Nordeas, synes jeg ikke tåler sammenligning med koncertbilleder af Beyonce. Det er - trods alt - noget andet. Og i øvrigt er det jo ikke unormalt, at medier anvender dele af materiale - tekst som fotos - der har en baggrund som leveret pressemeddelelse. Igen er varedeklarationen afgørende, når man anvender det.

Hvorfor Beyonce iøvrigt så, med sin egenrådige magt og gigantiske rigdom, vælger at hyre en dårlig fotograf som sin personlige 'husfotograf', forbliver en gåde. Billederne der kom ud fra det show, var ikke vanskelige at overmatche for den danske fotografstand. Så det havde hun været langt bedre tjent med.

Og så er jeg iøvrigt enig i Camilla Bjerres indlæg. Jeg husker ikke med min snart 30-årige indsigt i branchen, et koncertfoto fra en dansk fotograf, der har haft til hensigt at udstille en musiker/performer fanget i en dårlig eller uheldig situation. Heldigvis. Men der kan være brådne kar i udlandet - som ved Superbowl i 2013, hvor Beyonce følte sig udstillet af en fotograf. Og deraf hendes forbud formentlig.

Men 'when they go low - we go high'. For nu at blive ved en populær talemåde i disse dage. Og talemåden passer fint til de danske fotografer, jeg kender. Gid Beyoncé også kendte dem.

Tak for debatten Lars - også i al fredsommelighed.
Fremhævet af Journalisten
Michael Martensen
25.06.18 03:39
Hvad ville der egentligt ske,
Hvad ville der egentligt ske, hvis fotograferne overhørte forbuddet? En tur i pressenævnet?
Fremhævet af Journalisten
Jesper Bech Pedersen
26.06.18 08:10
Det er et københavnerproblem
Det er et københavnerproblem (Dermed ikke sagt, at der ikke er et problem :-)

I provinsen - resten af Danmark - tigger og beder vi kilderne om selv at sende billeder ind, fordi vi efterhånden kun har halvanden fotograf tilbage til at dække årets 365 dage...
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen